← Strona główna Grupy PFR
PFR S.A. kieruje swoją ofertę również do jednostek samorządu terytorialnego, spółek komunalnych i partnerów prywatnych realizujących projekty Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP) z samorządami. Zespołem odpowiedzialnym w PFR S.A. za ten obszar jest Departament Inwestycji Samorządowych (DIS). 

Decydując się na współpracę z DIS samorząd zyskuje wsparcie doświadczonych ekspertów, profesjonalną analizę biznesową oraz wiarygodnego inwestora. 

DIS zarządza PFR Funduszem Inwestycji Samorządowych (PFR FIS), który inwestuje na zasadach rynkowych  w projekty inwestycyjne w obszarze inwestycji miejskich, w szczególności zadań własnych samorządów.

Co roku DIS realizuje programy rozwojowe na rzecz samorządów. Do aktualnych należą między innymi Energia z Odpadów, Doradztwo PPP, EPC+ (termomodernizacja budynków). Dotychczas realizowane inicjatywy obejmowały również Pakiet dla Miast Średnich czy Pakietowe PPP.

Mapa zrealizowanych inwestycji samorządowych PFR FIS

Sektory i rodzaje projektów w kręgu zainteresowania departamentu inwestycji samorządowych

Wodociągi i kanalizacja

Rozbudowa i modernizacja sieci urządzeń.

Energetyka i ciepłownictwo

Energia z Odpadów (ITPO), efektywność energetyczna, energetyka rozproszona.

Infrastruktura miejska

Parkingi kubaturowe, infrastruktura społeczna.

Mieszkalnictwo

Mieszkania na wynajem, termomodernizacja (ESCO).

Inne sektory dot. zadań własnych samorządów

Transport zbiorowy, pozostałe.

Wodociągi i kanalizacja

Rozbudowa i modernizacja sieci urządzeń.

Energetyka i ciepłownictwo

Energia z Odpadów (ITPO), efektywność energetyczna, energetyka rozproszona.

Infrastruktura miejska

Parkingi kubaturowe, infrastruktura społeczna.

Mieszkalnictwo

Mieszkania na wynajem, termomodernizacja (ESCO).

Inne sektory dot. zadań własnych samorządów

Transport zbiorowy, pozostałe.

Poznaj nasze programy

CHARAKTERYSTYKA FINANSOWANIA PRZEZ PFR FUNDUSZ INWESTYCJI SAMORZĄDOWYCH

PFR FIS oferuje zwrotne finansowanie rozwojowe w formie kapitałowej i dłużnej. Najczęściej stosowane instrumenty finansowe obejmują:

  • nabycie udziałów w spółce samorządowej,
  • przystąpienie do nowoutworzonej spółki celowej realizującej inwestycję,
  • udzielenie pożyczki wspólnika lub pożyczki podporządkowanej (mezzanine, second lien).
  • Możliwe jest też objęcie obligacji lub wykup wierzytelności.

Masz pomysł na projekt inwestycyjny i szukasz finansowania?

Opisz go w formularzu. Skontaktujemy się z Tobą i przedstawimy propozycję.

CENTRUM INFORMACJI

Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju uruchomiła zintegrowane centrum informacji dla przedsiębiorców, samorządów i wszystkich osób zainteresowanych instrumentami rozwoju.

 

Informacja o produktach instytucji rozwoju jest dostępna w jednym miejscu – w serwisie internetowym Grupy PFR – www.pfr.pl, wspieranym przez doradców centrum informacyjnego.

 

Zapraszamy do kontaktu!

Formularz kontaktowy

Pole jest wymagane * Wypełnienie jednego z pól wartości do zsumowania jest wymagane Pole jest niepoprawnie wypełnione
Pole jest wymagane * Wypełnienie jednego z pól wartości do zsumowania jest wymagane Pole jest niepoprawnie wypełnione
Pole jest wymagane * Wypełnienie jednego z pól wartości do zsumowania jest wymagane Pole jest niepoprawnie wypełnione
Pole jest wymagane *
Pole jest wymagane * Wypełnienie jednego z pól wartości do zsumowania jest wymagane Pole jest niepoprawnie wypełnione
Pole jest wymagane * Wypełnienie jednego z pól wartości do zsumowania jest wymagane Pole jest niepoprawnie wypełnione
Pole jest wymagane * Wypełnienie jednego z pól wartości do zsumowania jest wymagane Pole jest niepoprawnie wypełnione
Captcha musi być zaznaczona

Główne korzyści z inwestycji PFR Funduszu Inwestycji Samorządowych

Produkty kapitałowe PFR FIS finansują rozwój samorządów

Momentowi wejścia w posiadanie przez PFR FIS udziałów w spółce komunalnej towarzyszy zapewnienie kapitału na rozwój usług publicznych.

Modele inwestycyjne PFR FIS są dostosowane do spółek samorządowych

Inwestycje mają charakter terminowy (samorząd odzyskuje pełne władztwo po okresie inwestycji funduszu).

Współpraca z PFR FIS bazuje na najlepszych praktykach

Stosowane przez sektor prywatny w zakresie kreowania wartości spółek, które dostają dostęp do narzędzi w zakresie prognozowania i monitorowania efektywności.

Produkty kapitałowe PFR FIS finansują rozwój samorządów

Momentowi wejścia w posiadanie przez PFR FIS udziałów w spółce komunalnej towarzyszy zapewnienie kapitału na rozwój usług publicznych.

Modele inwestycyjne PFR FIS są dostosowane do spółek samorządowych

Inwestycje mają charakter terminowy (samorząd odzyskuje pełne władztwo po okresie inwestycji funduszu).

Współpraca z PFR FIS bazuje na najlepszych praktykach

Stosowane przez sektor prywatny w zakresie kreowania wartości spółek, które dostają dostęp do narzędzi w zakresie prognozowania i monitorowania efektywności.

WYBRANE ZREALIZOWANE INWESTYCJE PFR FIS

  • Miasto Poznań

    Miasto Poznań

    • Poznań

    Polski Fundusz Rozwoju wspiera finansowanie budowy AND2 – 115-metrowego biurowca klasy A, powstającego w prestiżowej lokalizacji w centrum Poznania. Wznoszony w rejonie Starego Miasta, przy Placu Andersa, obiekt będzie najwyższym i największym budynkiem w Poznaniu, a jego powierzchnia najmu wyniesie 39.874 m2. Inwestorem budynku jest Miasto Poznań wraz z Von der Heyden Group, projekt zaś bezpośrednio realizuje partnerska spółka deweloperska Andersia Property. Oddanie do użytku planowane jest w lipcu 2025 r. 

    Czytaj więcej

    Turbulencje, jakie wstrząsnęły rynkiem nieruchomości w związku z następstwami wybuchu pandemii COVID i wojną na Ukrainie, stanowiły wyzwanie dla realizacji inwestycji. Spowolnienie komercjalizacji budynków biurowych oraz obniżenie przez banki pułapów kredytowania nowych powierzchni biurowych, w połączeniu ze wzrostem kosztów wykonawstwa budowlanego, spowodowały zwiększenie zapotrzebowania na środki zewnętrzne. 

    Instrument finansowy PFR będzie stanowić uzupełnienie wkładu własnego. Dzięki wsparciu Funduszu, wieżowiec AND2, będący już na zaawansowanym etapie realizacji, może zostać ukończony w planowanym terminie, przynosząc szereg korzyści gospodarczych i społecznych dla miasta i całego regionu. 

     

    Obecność PFR jest kluczowa dla powodzenia tej bardzo ważnej inwestycji, która jest zwieńczeniem trwającego od niemal trzech dekad miejskiego przedsięwzięcia urbanistycznego jakim jest zabudowa Placu Andersa. Celem jest stworzenie przez miasto atrakcyjnej oferty dla mieszkańców i biznesu. Po ukończeniu inwestycja ta stanie się jedną z wizytówek Poznania i Wielkopolski.

    – powiedział Bartłomiej Pawlak, Wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju

     

    Konsekwentnie realizowana zabudowa Placu Andersa wykreowała wysokiej klasy infrastrukturę rozwoju biznesu miasta Poznania. To właśnie od budynku PFC rozpoczyna się historia rozwoju prawdziwego instytucjonalnego rynku nieruchomości w mieście. Andersia Silver (obecnie AND2) jest zwieńczeniem tych starań i dowodem realnego partnerstwa publiczno-prywatnego. Udział w projekcie Polskiego Funduszu Rozwoju jest mocnym akcentem w sprawie. Zabiegaliśmy o to wsparcie i z ogromną satysfakcją dzisiaj je ogłaszamy.

    – powiedział Adam Trybusz, Prezes Zarządu Andersia Property i Dyrektor zarządzający VdHGroup w Polsce

     

    Nasz plan od początku zakłada przyciągnięcie i ulokowanie w zaplanowany sposób i w dedykowanym do tego, dobrze skomunikowanym miejscu w ścisłym centrum miasta, wysokiej klasy usług i biznesu. W ten sposób wspieramy rozwój gospodarczy Poznania i całego regionu Wielkopolski, generując dobrze płatne miejsca pracy dla wykwalifikowanych pracowników oraz absolwentów lokalnych uczelni wyższych

    – powiedział Grzegorz Michalski Prezes Zarządu WCWI sp. z o.o.   

  • PEWIK Gdynia.

    PEWIK Gdynia

    • Gdynia

    Gdynia podpisała umowę inwestycyjną z zarządzanym przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) Funduszem Inwestycji Samorządowych FIZAN (PFR), na mocy której 25% udziałów Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji (PEWIK) w Gdyni trafiło do PFR. Dla FIS inwestycja w dobrze zarządzaną, stabilną spółkę to korzystna lokata kapitału, a dla miasta dodatkowe środki na realizację inwestycji istotnych dla rozwoju oraz jakości życia mieszkańców.

    Czytaj więcej

    Transakcja zakupu mniejszościowych udziałów PEWIK Gdynia przez FIS została zrealizowana dzięki programowi „Pakiet dla Miast Średnich”, który powstał w celu pobudzenia wzrostu gospodarczego i poprawy jakości życia w średniej wielkości miastach w Polsce. Gminy Wejherowo i Kosakowo oraz Gminy Miast Gdyni, Rumi, Redy i Wejherowa, chcąc pozyskać finansowanie na modernizację lokalnej infrastruktury, za zgodą rad miejskich i gminnych, przeprowadziły konkurencyjne postępowanie na zakup mniejszościowego pakietu udziałów w Spółce. Spośród wszystkich podmiotów biorących udział w postępowaniu, najkorzystniejszą ofertę złożył FIS.

    Fundusz Inwestycji Samorządowych proponuje samorządom takie formy wsparcia, które z jednej strony pokrywają lukę kapitałową w projektach inwestycyjnych, a z drugiej nie pogarszają ich Indywidualnego Wskaźnika Zadłużenia. Jesteśmy partnerem, który udziela samorządom wszechstronnego wsparcia – zarówno w obszarze finansowania, jak i kompleksowego doradztwa. Chcemy, aby nasi partnerzy samorządowi mieli poczucie, że mogą na nas liczyć i żebyśmy byli ich ambasadorem w Warszawie

    – mówi Bartłomiej Pawlak, wiceprezes zarządu PFR.

    FIS stanie się mniejszościowym, pasywnym udziałowcem PEWIK. Zgodnie z umową inwestycyjną nie będzie miał on wpływu na bieżące zarządzanie spółką i najpóźniej po 20 latach zakupione udziały znów staną się własnością samorządów. Model inwestycyjny Funduszu jest bezpieczny dla samorządów i ich spółek zależnych. Fundusz inwestuje w dobrze zarządzane, zyskowne spółki komunalne o stabilnej kondycji finansowej.

    To bardzo korzystna i bezpieczna dla Gdyni transakcja. Zyskamy dodatkowe finansowanie dla inwestycji, a przez cały czas trwania umowy gminy będą większościowym udziałowcem Spółki PEWIK.

    – podkreśliła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

    Przedsiębiorstwo wodociągowe w tym czasie będzie działało jak dotąd,  realizując wszelkie zaplanowane, ambitnie i z rozmachem, inwestycje. Biznesplan przewiduje także, że cena wody i ścieków nie będzie mogła zostać istotnie podwyższona w okresie obowiązywania umowy oraz że nowy nabywca nie będzie mógł komukolwiek poza dotychczasowymi wspólnikami odsprzedać swoich udziałów.

    Gdyński PEWIK, współwłasność wymienionych na początku gmin, dzięki doskonałej, wieloletniej współpracy samorządowej jest w bardzo dobrej kondycji finansowej. Osiągnięcie takiego stanu nie było łatwe, lecz dziś pozwala bez ryzyka pozyskać duży kapitał, który gminy przeznaczą na niezbędne inwestycje, planowane do realizacji od roku 2019, bez konieczności zadłużania się i w całkowicie pozbawiony ryzyka sposób. W czasie, gdy gwałtownie rosną ceny usług i materiałów budowlanych oraz gdy plany rozwojowe są ambitne, jest to nader korzystna okoliczność.  Można powiedzieć, że to bonus dla mieszkańców, za lata wytężonej, profesjonalnej pracy zarządów spółki PEWIK i gmin – jej właścicieli.

  • MZB Wałbrzych

    MZB Wałbrzych

    • Wałbrzych

    Polski Fundusz Rozwoju w dniu 25.10.2019 poprzez zarządzany przez PFR Fundusz Inwestycji Samorządowych FIZAN (FIS) podpisał umowę z Gminą Wałbrzych na zakup 49,02% udziałów w Spółce Miejski Zarząd Budynków w Wałbrzychu (MZB Wałbrzych).

    Czytaj więcej

    W ramach transakcji FIS został długoterminowym, pasywny inwestorem w MZB. Spółka jest największym zarządcą nieruchomościami w regionie i jednym z większych pracodawców w Wałbrzychu. Miasto w wyniku transakcji uzyskało środki na rewitalizację budynków komunalnych w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji Wałbrzycha na lata 2016 – 2025, który stanowił priorytetowe zadanie Miasta w zakresie poprawy warunków mieszkalnych i poprawy jakości życia mieszkańców.

    Budujemy nowe mieszkania komunalne, a do tego potrzeba nam zewnętrznego wsparcia kapitałowego i taką pomocną dłoń okazuje nam po raz kolejny Polski Fundusz Rozwoju. To atrakcyjna i bezpieczna forma pozyskania środków finansowych. Coraz więcej gmin będzie sięgało po takie mechanizmy ponieważ zasoby finansowe samorządów są ograniczone

    - wskazał prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej.

    Cieszymy się, że Fundusz Inwestycji Samorządowych włączył się w kolejną inwestycję, która wspiera zrównoważony rozwój Polski. Fundusz powstał właśnie dla umożliwienia realizacji takich inicjatyw

    - powiedział wiceprezes PFR Bartłomiej Pawlak.

  • Wodociągi i Kanalizacja w Opolu

    Wodociągi i Kanalizacja w Opolu

    • Opole

    Fundusz Inwestycji Samorządowych FIZAN (FIS) zarządzany przez PFR zgodnie z umową zawartą 4 grudnia 2019 stał się mniejszościowym, pasywnym udziałowcem w Spółce WiK Opole, w której objął 25% udziałów za łączną kwotę ok 100 mln złotych.

    Czytaj więcej

    Środki pozyskane ze sprzedaży udziałów w WiK miasto Opole zamierza wydać głównie na budowę Centrum Usług Publicznych, centrum przesiadkowego koło dworca PKP i obiekty sportowe.

    FIS inwestuje w dobrze zarządzane, zyskowne spółki komunalne o stabilnej kondycji finansowej, a taką jest właśnie WiK Opole, który ma stabilne przychody, dysponuje dużym majątkiem, a aktualnie prowadzi również inwestycję w kompleksową modernizację oczyszczalni ścieków.

    Dla FIS to korzystna lokata kapitału, a dla miasta dodatkowe środki na realizację inwestycji istotnych dla rozwoju oraz jakości życia mieszkańców.

    Ma to niebagatelne znaczenie dla naszego miasta, bo dzięki tym pieniądzom będziemy mogli zrealizować ważne dla mieszkańców inwestycje, jak nowy stadion piłkarski, Opolski Park Sportu czy Centrum Usług Publicznych

    – tłumaczył prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.

    Fundusz Inwestycji Samorządowych proponuje samorządom takie formy wsparcia, które z jednej strony pokrywają lukę kapitałową w projektach inwestycyjnych, a z drugiej nie pogarszają ich Indywidualnego Wskaźnika Zadłużenia. Jesteśmy partnerem, który udziela samorządom wszechstronnego wsparcia – zarówno w obszarze finansowania, jak i kompleksowego doradztwa. Zazwyczaj pierwsza transakcja otwiera drzwi do następnych. Samorządy wiedzą, że mogą na nas liczyć w wielu aspektach - nie tylko finansowym, ale też skorzystać z naszego know-how i doświadczenia zespołu

    - mówi Bartłomiej Pawlak, wiceprezes zarządu PFR.

    To kolejna udana transakcja FIS, który przeprowadził już kilka podobnych inwestycji, m.in.: w Gdyni, Limanowej czy Nowym Sączu.
     

  • Tarnobrzeskie Wodociągi

    Tarnobrzeskie Wodociągi

    • Tarnobrzeg

    Fundusz Inwestycji Samorządowych FIZAN (FIS) zarządzany przez PFR oraz Gmina Tarnobrzeg podpisały umowę inwestycyjną na mocy której 45% udziałów w spółce Tarnobrzeskie Wodociągi sp. z o.o. w Tarnobrzegu została zakupiona przez FIS.

    Czytaj więcej

    Dla FIS inwestycja w spółkę o stabilnych przychodach to korzystna lokata kapitału, a dla miasta dodatkowy zastrzyk kapitału na realizację inwestycji związanych jest z szerokimi planami władz Miasta Tarnobrzega mającymi na celu jego rozwój. FIS przeprowadził wcześniej kilka podobnych transakcji, m.in.: w Gdyni, Opolu, Nowym Sączu czy Limanowej.

    FIS stał się mniejszościowym, pasywnym udziałowcem Tarnobrzeskich Wodociągów. Zgodnie z umową inwestycyjną nie będzie miał on wpływu na bieżące zarządzanie spółką i najpóźniej po 20 latach zakupione udziały znów staną się własnością samorządów. Model inwestycyjny Funduszu jest bezpieczny dla samorządów i ich spółek zależnych. Fundusz inwestuje w dobrze zarządzane, zyskowne spółki komunalne o stabilnej kondycji finansowej.

    Środki uzyskane z PFR władze miasta Tarnobrzeg planują przeznaczyć m.in. na budowę dróg nad Jeziorem Tarnobrzeskim oraz w strefie gospodarczej, co przyczyni się do rozwoju potencjału miasta w zakresie turystyki i rekreacji oraz poprawy atrakcyjności terenów inwestycyjnych miasta.

    W związku z realizacją na terenie miasta Tarnobrzega inwestycji, które uzyskały dofinansowanie ze środków zewnętrznych m.in.: z Unii Europejskiej i funduszy krajowych, a także planowanych kolejnych projektów, konieczne stało się zabezpieczenie niezbędnych środków na wkład własny. Uwzględniając sytuację w zakresie zadłużenia Gminy istotne jest poszukiwanie alternatywnych rozwiązań pozyskiwania źródeł finansowych, w tym przede wszystkim źródeł kapitałowych nie tworzących nowych lub powiększających istniejących zobowiązań dłużnych w budżecie miasta. Dzięki pozyskanym funduszom z PFR gmina zamierza zrealizować ważne inwestycje, które przyczynią się do rozwoju miasta

    – powiedział Dariusz Bożek, Prezydent Miasta Tarnobrzega

  • Inwestycja w budowę najnowocześniejszej w Polsce Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów

    Inwestycja w budowę najnowocześniejszej w Polsce Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów

    • Olsztyn

    Polski Fundusz Rozwoju przystąpił do grona instytucji finansujących budowę Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów (ITPO), która powstaje w Olsztynie. Inwestycja zapewni mieszkańcom bezpieczeństwo energetyczne i rozwiązuje problem zagospodarowania odpadów komunalnych przy jednoczesnej trosce o środowisko naturalne.

    Czytaj więcej

    Fundusz Inwestycji Samorządowych FIZAN (FIS) zarządzany przez PFR oraz spółka Dobra Energia dla Olsztyna podpisały umowę, na mocy której PFR dokonał długoterminowej inwestycji w formie objęcia obligacji wyemitowanych przez Spółkę Dobra Energia dla Olsztyna o wartości 48 mln zł. Środki posłużyły do częściowego sfinansowania budowy instalacji termicznego przekształcania frakcji palnej opadów komunalnych o mocy cieplnej 28 MWt i mocy elektrycznej 10 MWe oraz Kotła Szczytowego o mocy cieplnej 70 MWt. Budowa ruszyła w listopadzie 2020 roku, a planowane zakończenie inwestycji przewidywane jest na 2023 rok.

    Ekociepłownia w Olsztynie to strategiczna inwestycja dla regionu, która zapewni mieszkańcom bezpieczeństwo energetyczne i zniweluje problem zagospodarowania frakcji palnej odpadów komunalnych przy jednoczesnej dbałości o jakość powietrza. Jako PFR chcemy wspierać powstawanie coraz większej liczby tak nowoczesnych i przyjaznych środowisku inwestycji w całym kraju. Z myślą o tym stworzyliśmy program PFR Green Hub i działający w jego ramach projekt „Energia z odpadów” skierowany do samorządów, którym zależy na tworzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym w wymiarze lokalnym

    - mówi Bartłomiej Pawlak, wiceprezes PFR.

    ITPO Olsztyn zostanie zrealizowany w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, dzięki czemu udało się pozyskać doświadczonych partnerów, w tym m.in. francuski fundusz infrastrukturalny Meridiam, który specjalizuje się w rozwijaniu, finansowaniu i zarządzaniu długoterminowymi projektami w sektorze infrastruktury publicznej. Skorzystanie z modelu PPP pozwoli stronie publicznej (MPEC Olsztyn) uzyskać dostęp do kapitałochłonnej infrastruktury bez konieczności pokrycia kosztów jej budowy. Dodatkowo, Umowa PPP zakłada, że ryzyka budowy i eksploatacji ITPO są po stronie doświadczonego partnera prywatnego, który jest w stanie także efektywnie zarządzać infrastrukturą i przyczynić się do ustabilizowania opłat za ciepło i odpady.

    Dzięki budowie ITPO MPEC Olsztyn zakontraktował długoterminowe dostawy ciepła do miejskiej sieci ciepłowniczej w Olsztynie, w miejsce wygaszanej EC Michelin, która zaprzestanie dostaw w 2022 r., oraz zapewnił długookresowe zagospodarowanie frakcji palnej odpadów komunalnych z woj. warmińsko-mazurskiego. Ponadto, projekt w sposób istotny przyczyni się do zmniejszenie zależności od korzystania z węgla kamiennego do produkcji energii cieplnej w miejskim systemie ciepłowniczym poprzez optymalne wykorzystanie frakcji palnej odpadów komunalnych – RDF jest lokalnie wytwarzanym surowcem energetycznym.

    Uczestnictwo PFR w finansowaniu projektu budowy ITPO przy wykorzystaniu długu mezzanine (podporządkowanego względem finansowania od banków) uwiarygodniło ten projekt, a decyzja inwestycyjna PFR wsparła i przyspieszyła proces pozyskiwania finansowania senioralnego na polskim rynku bankowym. Dług mezzanine PFR wychodzi naprzeciw oczekiwaniom banków komercyjnych, które traktują ten instrument jako produkt quasi kapitałowy. Dzięki jego udzieleniu PFR uzupełnił strukturę finansowania projektu.

  • Inwestycja w budowę najnowocześniejszej w Polsce Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów

    Inwestycja w budowę najnowocześniejszej w Polsce Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów

    • Olsztyn

    Polski Fundusz Rozwoju przystąpił do grona instytucji finansujących budowę Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów (ITPO), która powstaje w Olsztynie. Inwestycja zapewni mieszkańcom bezpieczeństwo energetyczne i rozwiązuje problem zagospodarowania odpadów komunalnych przy jednoczesnej trosce o środowisko naturalne.

    Czytaj więcej

    Fundusz Inwestycji Samorządowych FIZAN (FIS) zarządzany przez PFR oraz spółka Dobra Energia dla Olsztyna podpisały umowę, na mocy której PFR dokonał długoterminowej inwestycji w formie objęcia obligacji wyemitowanych przez Spółkę Dobra Energia dla Olsztyna o wartości 48 mln zł. Środki posłużyły do częściowego sfinansowania budowy instalacji termicznego przekształcania frakcji palnej opadów komunalnych o mocy cieplnej 28 MWt i mocy elektrycznej 10 MWe oraz Kotła Szczytowego o mocy cieplnej 70 MWt. Budowa ruszyła w listopadzie 2020 roku, a planowane zakończenie inwestycji przewidywane jest na 2023 rok.

    Ekociepłownia w Olsztynie to strategiczna inwestycja dla regionu, która zapewni mieszkańcom bezpieczeństwo energetyczne i zniweluje problem zagospodarowania frakcji palnej odpadów komunalnych przy jednoczesnej dbałości o jakość powietrza. Jako PFR chcemy wspierać powstawanie coraz większej liczby tak nowoczesnych i przyjaznych środowisku inwestycji w całym kraju. Z myślą o tym stworzyliśmy program PFR Green Hub i działający w jego ramach projekt „Energia z odpadów” skierowany do samorządów, którym zależy na tworzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym w wymiarze lokalnym

    - mówi Bartłomiej Pawlak, wiceprezes PFR.

    ITPO Olsztyn zostanie zrealizowany w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, dzięki czemu udało się pozyskać doświadczonych partnerów, w tym m.in. francuski fundusz infrastrukturalny Meridiam, który specjalizuje się w rozwijaniu, finansowaniu i zarządzaniu długoterminowymi projektami w sektorze infrastruktury publicznej. Skorzystanie z modelu PPP pozwoli stronie publicznej (MPEC Olsztyn) uzyskać dostęp do kapitałochłonnej infrastruktury bez konieczności pokrycia kosztów jej budowy. Dodatkowo, Umowa PPP zakłada, że ryzyka budowy i eksploatacji ITPO są po stronie doświadczonego partnera prywatnego, który jest w stanie także efektywnie zarządzać infrastrukturą i przyczynić się do ustabilizowania opłat za ciepło i odpady.

    Dzięki budowie ITPO MPEC Olsztyn zakontraktował długoterminowe dostawy ciepła do miejskiej sieci ciepłowniczej w Olsztynie, w miejsce wygaszanej EC Michelin, która zaprzestanie dostaw w 2022 r., oraz zapewnił długookresowe zagospodarowanie frakcji palnej odpadów komunalnych z woj. warmińsko-mazurskiego. Ponadto, projekt w sposób istotny przyczyni się do zmniejszenie zależności od korzystania z węgla kamiennego do produkcji energii cieplnej w miejskim systemie ciepłowniczym poprzez optymalne wykorzystanie frakcji palnej odpadów komunalnych – RDF jest lokalnie wytwarzanym surowcem energetycznym.

    Uczestnictwo PFR w finansowaniu projektu budowy ITPO przy wykorzystaniu długu mezzanine (podporządkowanego względem finansowania od banków) uwiarygodniło ten projekt, a decyzja inwestycyjna PFR wsparła i przyspieszyła proces pozyskiwania finansowania senioralnego na polskim rynku bankowym. Dług mezzanine PFR wychodzi naprzeciw oczekiwaniom banków komercyjnych, które traktują ten instrument jako produkt quasi kapitałowy. Dzięki jego udzieleniu PFR uzupełnił strukturę finansowania projektu.

Warunki RODO

Warunki RODO