Przejdź do treści
UWAGA

Znajdujesz się na nowej stronie Polskiego Funduszu Rozwoju. Zapraszamy również do odwiedzenia portalu Grupy PFR!

Aktualności Data publikacji: 12 kwietnia 2024

Mapa wybranych narzędzi AI w procesach administracyjnych i HR

Ze sztucznej inteligencji korzysta się od lat, często nawet nie zdając sobie sprawy z tego, że dane oprogramowanie przynajmniej częściowo jest oparte o AI.

Praca człowieka i sztucznej inteligencji mogą się uzupełniać

Według badania „Emerging Tech at Work” przeprowadzonego przez EY w połowie 2023 roku, Polska jest na wczesnym etapie wdrożenia sztucznej inteligencji w HR. Aktualnie ok. 25 % klientów korzysta z takich rozwiązań, a około 60 % myśli nad ich wdrożeniem i analizuje jakie działania podjąć w tym kierunku. Świadomość dotycząca korzyści z wykorzystywania sztucznej inteligencji jest coraz większa.

Generatywna AI ma potencjał, aby przyczynić się do wzrostu wydajności pracy o 0,1 do 0,6 procenta rocznie aż do 2040 roku. Wartość ta zależy jednak od kilku czynników, w tym od tempa, w jakim technologia będzie wdrażana oraz od możliwości i gotowości pracowników do przesunięcia swojego czasu pracy na inne działania.

Technologia służy wsparciu i rozwojowi pracowników, a nie zastępowaniu ich funkcji. Dzięki automatyzacji i przyspieszeniu różnych procesów, wykorzystanie narzędzi AI w firmie pozwala na wzrost wydajności pracowników oraz skróceniu czasu potrzebnego na wykonywanie rutynowych zadań. Dodatkowo usprawnia komunikację i współpracę oraz umożliwia szybszą wymianę informacji, jak i  łatwiejsze koordynowanie projektów.

Wdrożenie sztucznej inteligencji do organizacji wymaga przygotowań, dopasowania do potrzeb, oraz znalezienia właściwych narzędzi. Polski Fundusz Rozwoju przygotował kolejne zestawienie pt. „Mapa wybranych narzędzi AI usprawniających procesy administracyjne i HR w firmie”, które wesprze firmy w tej potrzebie. Mapa składa się z rozwiązań, które zostały pogrupowane według kategorii:

  • Modeli LLM,
  • Administracji: analiza dokumentów i prawo, finanse i księgowość, wirtualni asystenci i boty głosowe, edycja treści, automatyzacja i optymalizacja procesów, zarządzanie projektem oraz organizacja pracy.
  • HR: zarządzanie zespołami, zarządzanie talentami i wydajnością, rekrutacja, zaangażowanie pracowników, edukacja,

Zestawienie zostało przygotowane na podstawie analizy danych zastanych. Zestawienie nie jest zamkniętym zbiorem. Każda polska firma, która oferuje rozwiązania sztucznej inteligencji, może dołączyć wypełniając formularz zgłoszeniowy. Po pomyślnej weryfikacji zgłoszenia zostanie ona dodana do zestawienia.

Zestawienie zostało przygotowane przez zespół Departamentu Rozwoju Innowacji PFR.