Miejskie Innowacje #33 – przegląd informacji z kraju i ze świata
Zapraszamy do zapoznania się z dwutygodniowym podsumowaniem najciekawszych miejskich wiadomości z kraju i ze świata. W prasówce znajdziecie informacje o innowacyjnych projektach, interesujących raportach na temat samorządów oraz zmianach legislacyjnych dotyczących miast.
W tym wydaniu piszemy m.in. o samorządach wybranych do pilotażowej edycji Cyfrowej Wyprawki, Velostradach do Katowic, ramach zarządzania prawami cyfrowymi oraz zdrowiu jako głównym wyznaczniku dla planowania przestrzennego. Zapraszamy!
Informacje z Polski:
- 3 samorządy wezmą udział w pilotażowej edycji Cyfrowej Wyprawki
- Za nami pierwsze spotkanie Klubu Miast Przyszłości
- Velostradami do Katowic
- Rower miejski na nowo
- Gdynia, Olsztyn i Lublin z Europejską Nagrodą Energetyczną
Informacje ze Świata:
- Władze Brukseli zachęcają do rezygnacji z samochodów
- Miasta wdrażają ramy zarządzania prawami cyfrowymi
- Zdrowie mieszkańców jako wyznacznik dla planowania przestrzennego
- Pożegnanie z autostradami dla nowych możliwości miejskiego rozwoju
- Digital Twins jak SimCity dla władz miasta
3 samorządy wezmą udział w pilotażowej edycji Cyfrowej Wyprawki
Nysa, Świdnica i Włocławek wezmą udział w pilotażowej edycji Cyfrowej Wyprawki dla Firm – bezpłatnego programu skierowanego do lokalnych przedsiębiorców, którzy potrzebują wsparcia w rozwoju cyfrowych narzędzi sprzedaży i budowania wizerunku w sieci. Kolejnym etapem programu jest rekrutacja mikro, małych i średnich firm z wybranych regionów, które już w maju rozpoczną cykl warsztatów. Przedsiębiorcy mogą wysyłać zgłoszenia do 29 kwietnia 2022 r. za pomocą specjalnego formularza na stronie programu. Łącznie 150 firm weźmie udział w warsztatach i indywidualnych konsultacjach z ekspertami partnerów: Allegro, Landingi i Meta.
Za nami pierwsze spotkanie Klubu Miast Przyszłości
W ubiegłym tygodniu ruszyła nowa inicjatywa PFR skierowana do przedstawicieli samorządów - Klub Miast Przyszłości. Tematem pierwszego z cyklu webinarów, poświęconych rozwojowi innowacji w miastach, był Zgorzelecki Klaster Energetyczny, którego celem jest zapewnienie samowystarczalności energetycznej regionu poprzez systematyczny rozwój wielowektorowej energetyki odnawialnej. Kulisy tego projektu przedstawiła prowadząca spotkanie – Agnieszka Spirydowicz, prezes ZKlastra. O Klastrze pisaliśmy w Bazie Miejskich Innowacji, jednak spotkania Klubu to przestrzeń do dyskusji i zadania nurtujących pytań przez zainteresowanych tematem. Wszystkim osobom, którym nie udało się wziąć udziału w pierwszym spotkaniu Klubu Miast Przyszłości, polecamy obejrzenie nagrania ze spotkania, kolejne już w maju.
Velostradami do Katowic
Miasto Katowice wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Sosnowcem i Mysłowicami wypracowało treść porozumień zawieranych w zakresie przygotowania procesu budowy Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych (MSTR). Ich głównymi produktami będzie budowa dwóch velostrad łączących Katowice z Mysłowicami i Sosnowcem. Celem władz jest wykorzystanie roweru jako głównej alternatywy komunikacyjnej. Budowa Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych (MSTR), to zadanie zawarte w dokumencie pn. „Ramowy program realizacji metropolitalnych dróg rowerowych w obszarze GZM". Wypracowane porozumienia dotyczą działań na rzecz realizacji metropolitalnych dróg rowerowych.
Rower miejski na nowo
Dane o wypożyczeniach rowerów publicznych w Polsce mogą mocno zaskakiwać w kontekście polityk i decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez polskie i światowe miasta. Dane z 24 miast z największymi historycznie systemami bike sharingu jasno wskazują, że w przeciągu ostatnich 4 lat liczba wypożyczeń rowerów miejskich spadła aż o 50%, mimo że flota dostępnych jednośladów zwiększyła się o 8%. Główne wnioski stanowią o pilnej potrzebie rewitalizacji polskiego systemu bike sharingu. Miasta radzą sobie z tym różnie – Kraków stawia na długoterminowe wypożyczanie rowerów w myśl holenderskiego systemu Swapfiets, a Trójmiasto reaktywuje system metropolitalny oparty o rowery ze wspomaganiem elektrycznym. Trudno stwierdzić, jaki model powinny obrać polskie miasta, jednak bez wątpienia pora na zmianę formuły udostępniania roweru miejskiego mieszkańcom na opartą o mechanizmy rynkowe.
Gdynia, Olsztyn i Lublin z Europejską Nagrodą Energetyczną
Europejska Nagroda Energetyczna przyznawana jest gminom zaangażowanym w zrównoważoną politykę energetyczną, klimatyczną i transportową. Certyfikacja ta obejmuje pełen zakres sprawdzonych środków poszanowania energii i ochrony klimatu, które mogą podjąć gminy. W pilotażu brało udział 30 europejskich gmin, w tym sześć z Polski, które pod okiem akredytowanych doradców energetycznych KAPE wdrażały plan polityki klimatyczno-energetycznej zgodnie z wysokimi standardami jakości w zakresie oszczędności energii i działań na rzecz klimatu wyznaczonymi w procesie eea. Gdynia, Olsztyn i Lublin z sukcesem przeszły proces certyfikacji, a Pilawa, Raciechowice i Łomża otrzymały wyróżnienia.
Władze Brukseli zachęcają do rezygnacji z samochodów
Bruksela mierzy się z dużym zanieczyszczeniem powietrza oraz z brakiem przestrzeni, która zabierana jest przez samochody i niezbędną im infrastrukturę. Mimo że od 2006 roku w stolicy Belgii funkcjonuje program Bruxell’air zachęcający mieszkańców do proekologicznych wyborów transportowych, władze miasta zdecydowały się na zwiększenie kwoty o niemal 100% do 900€. Pieniądze te nie mogą być jednak wydane bez konkretnego celu, służyć mają zakupom rowerów czy wyposażenia kolarskiego, dofinansowaniu biletów na transport publiczny lub wydane na usługi transportu współdzielonego. Niewykorzystane środki wracają do miasta. Aby wesprzeć mniej zamożnych mieszkańców w podejmowaniu ekologicznych wyborów kwota zależna jest od zarobków.
Miasta wdrażają ramy zarządzania prawami cyfrowymi
Ze względu na szybki rozwój produktów i usług cyfrowych miasta muszą mierzyć się z nowymi ramami prawnymi uwzględniającymi prawa człowieka i normy etyczne. The Cities Coalition for Digital Rights, UN-Habitat, Eurocities oraz UCLG ze wsparciem Open Society Foundations przygotowały ramy, które służyć mają normatywnemu i technicznemu wsparciu dla przestrzegania praw człowieka w kontekście cyfrowego rozwoju samorządów. Do pilotażowego wdrożenia wybrane zostały Barcelona, Dublin, Sofia i Tirana, które przedstawiły wyzwania związane z prawami cyfrowymi w otwartym naborze dla miast europejskich. Po pilotażu władze wybranych miast nie tylko zwiększą zdolność do rozwijania praw cyfrowych, ale będą w stanie dzielić się wiedzą z miastami z całego świata. Narzędziownik udostępniony będzie na platformie Digital Ritgts Helpdest jeszcze w 2022 roku.
Zdrowie mieszkańców jako wyznacznik dla planowania przestrzennego
Raport przygotowany przez sieć 25 miast Anglii i Walii „The Healthy City” prezentuje nową wizję miast oraz główny postulat jakim jest przeniesienie uwagi przy planowaniu z infrastruktury na zdrowie mieszkańców. Autorzy raportu twierdzą, że wyzwania związane ze zdrowiem, zmianami klimatycznymi, gospodarczymi, technologicznymi, nierównością i sprawiedliwością społeczną można rozwiązać przyjmując zasadę „zdrowie przede wszystkim”. Miasta powinno planować się przez pryzmat wspierania zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego. Miasta partnerskie zgodnie stwierdziły, że niezbędne będzie stworzenie krajowej wizji i strategii planowania. Wśród rekomendacji znajduje się również zazielenianie miast, projektowanie biofilne, a także ograniczanie zanieczyszczeń i zachęcanie do aktywności fizycznej poprzez zapewnianie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.
Pożegnanie z autostradami dla nowych możliwości miejskiego rozwoju
Coraz więcej miast zaczyna reagować na społeczno-ekonomiczne konsekwencje zabudowywania miast autostradami. Bez wątpienia decyzje te zostały podyktowane pandemią, która uwydatniła zapotrzebowanie na wysokiej jakości przestrzenie publiczne, a coraz to nowsze badania pokazywały, że inwestowanie w infrastrukturę drogową wcale nie rozwiązuje problemu korków. Kilka miesięcy temu władze Nowego Jorku ogłosiły plan wyburzenia lub zmiany przeznaczenia wzniesionych w XX wieku autostrad. Jak mówi gubernator stanu „Ponowne połączenie dzielnic odciętych asfaltowymi autostradami jest kamieniem węgielnym naszej śmiałej wizji lepszego Nowego Jorku”. Pierwotnym celem autostrad było skrócenie czasu dojazdów między przedmieściami a śródmieściami, jednak ostatecznie stały się przyczyną zniszczenia dzielnic, segregacji rasowej i nadmiernej zależności od samochodów.
Digital Twins jak SimCity dla władz miasta
Tworzenie cyfrowych bliźniaków miast wychodzi poza sferę tworzenia wirtualnych modelów miast. Dzięki najnowszym technologiom model może służyć niemalże za grę SimCity dla władz miasta. Digital Twins umożliwiają prowadzić symulacje zastosowania konkretnych polityk czy wdrożenia projektów infrastrukturalnych oraz przewidzieć ich wpływ na realny świat. Jednym z najbardziej zaawansowanych modeli jest Virtual Singapore, który obejmuje 3 miliony obrazów zarejestrowanych na poziomie ulicy i 160 000 obrazów wykonanych z powietrza wraz z miliardami punktów danych wykreślonych w 3D, co daje ponad 100 terabajtów danych. Model uważany jest za kluczowy dla osiągnięcia celu Singapuru, jakim jest zrównoważone budownictwo.