Miejskie Innowacje #35 – przegląd informacji z kraju i ze świata
Zapraszamy do zapoznania się z dwutygodniowym podsumowaniem najciekawszych miejskich wiadomości z kraju i ze świata. W prasówce znajdziecie informacje o innowacyjnych projektach, interesujących raportach na temat samorządów oraz zmianach legislacyjnych dotyczących miast.
W tym wydaniu piszemy m.in. o nadchodzącym spotkaniu Klubu Miast Przyszłości, dronach we Wrocławiu, 100 europejskich miastach neutralnych klimatycznie oraz obchodach Wiedeńskiego Dnia Córki. Zapraszamy!
Informacje z Polski:
- Porozmawiajmy o autonomicznym transporcie – spotkanie Klubu Miast Przyszłości
- Fotowoltaiczna autostrada połączy Warszawę z Łodzią
- Efektywna komunikacja na rzecz zrównoważonej mobilności
- Drony zbierają dane o miejskiej infrastrukturze
- Prototypowa ciepłownia przyszłości
Informacje ze Świata:
- Zeroemisyjne budynki przyszłości
- Norman Foster zapowiada pomoc w odbudowie Charkowa
- 100 europejskich miast neutralnych klimatycznie do 2030 roku
- 20 lat obchodów Wiedeńskiego Dnia Córki
- Gondola w Paryżu
Porozmawiajmy o autonomicznym transporcie – spotkanie Klubu Miast Przyszłości
Kolejne spotkanie Klubu Miast Przyszłości poświęcone zostanie autonomicznej mobilności. Na przykładzie pilotażowego wdrożenia bezzałogowego busa kursującego na gdańskim cmentarzu porozmawiamy o aktualnym statusie prawnym transportu autonomicznego w Polsce, możliwościach wdrażania pojazdów autonomicznych na terenie miasta oraz wyzwaniach z tym związanych. Naszą gościnią będzie Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miasta Gdańsk. Wydarzenie odbędzie się w czwartek 12 maja o godz. 11:00 na platformie Teams. Zapisy na wydarzenie odbywają się poprzez formularz zgłoszeniowy. Udział w webinarze jest bezpłatny.
Fotowoltaiczna autostrada połączy Warszawę z Łodzią
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już w lipcu 2021 roku zapowiadała, że realizacja instalacji fotowoltaicznej może się znaleźć w przetargu na budowę nowej drogi, ostatecznie zdecydowano, że rozbudowa trasy A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią posłuży jako poligon doświadczalny dla wykorzystania fotowoltaiki w drogownictwie. Oświetlenie dróg, węzłów i skrzyżowań to ogromny koszt, tylko w ubiegłym roku GDDKiA wydała na energię elektryczną niemal 90 mln zł, z czego 74,2 mln zł na oświetlenie dróg. Na podstawie pilotażowego projektu zweryfikowany zostanie potencjał i możliwości rynku do zastosowania OZE, aby odcinek A2 był w jak największym stopniu samowystarczalny energetycznie.
Efektywna komunikacja na rzecz zrównoważonej mobilności
W ramach unijnego projektu SMACKER Urząd Miasta Gdynia wypracował miękkie działania, które będą w stanie poprawić jakość transportu w najdynamiczniej rozwijającej się dzielnicy Chwarzna-Wiczlina, co wpływnie na zmniejszenie różnic między peryferyjnym obszarem, a centrum miasta. Dzięki pracom nad zrównoważoną mobilnością urzędnicy są świadomi jak poruszają się mieszkańcy oraz czego oczekują od komunikacji miejskiej, wiedzą również co może ich zmotywować do rezygnacji z auta. Te wnioski pozwoliły wdrożyć pierwsze rozwiązania, a także przygotować wizję przyszłych inwestycji na rzecz zrównoważonej mobilności. W ramach projektu zamontowano e-papierowe ekrany z rozkładami jazdny, poprawiono jakość przestrzeni w pobliżu przystanków, a także razem z ZKM przeorganizowano linie autobusowe.
Drony zbierają dane o miejskiej infrastrukturze
Wrocław testuje nowy sposób zbierania danych o mieście. Podczas pilotażowego projektu zbierane zostały dane w wersji wektorowej dotyczące infrastruktury drogowej w rejonie ulicy i ronda Powstańców Śląskich. Przelot pozwolił na inwentaryzację infrastruktury drogowej i uzyskanie danych takich jak: krawędzie dróg, szerokości dróg, szerokości pasa ruchu, poziomych znaków drogowych, oznaczenia linii, słupów sygnalizacji świetlnej, słupów trakcyjnych, latarni oraz reklam w pasie drogowym. Celem nadrzędnym jest zbieranie danych w jak najkrótszym czasie, stąd testy nowych technologii – w tym dronów. Kolejne pilotaże planowane są w zakresie analizy natężenia ruchu pieszych i pojazdów samochodowych.
Prototypowa ciepłownia przyszłości
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) poinformowało, że w Lidzbarku Warmińskim do 2023 roku powstanie prototypowa ciepłownia przyszłości. Instalacja niemal w całości ma być oparta o odnawialne źródła energii. Celem budowy jest udowodnienie hipotezy badawczej, że da się zbudować opłacalny rynkowo system ciepłowniczy, niemal w całości (co najmniej 80%) zasilany przez źródła odnawialne. Koncepcja zaproponowana przez firmę Euros Energy zakłada wykorzystanie pom ciepła oraz trójstopniowe magazynowanie ciepła. Przedsięwzięcie to jest jedną inicjatyw NCBR wspierających realizację strategii Europejskiego Zielonego Ładu.
Zeroemisyjne budynki przyszłości
Prace nad szkłem fotowoltaicznym trwają od niemal 20 lat. W 2014 naukowcy z Uniwersytetu w Michigan opracowali pierwszy w pełni przezroczysty koncentrator słoneczny, który jest w stanie przekształcić każdą szklaną taflę lub okno w ogniwo fotowoltaiczne. Do 2020 roku naukowcy z USA i Europy osiągnęli 100 procentową przezroczystość szkła solarnego, co może pozwolić na zmianę pozycji miast – z głównych użytkowników energii na jej dostawców. Szkło fotowoltaiczne może być znaczącą alternatywą dla paneli słonecznych, które wymagają dużego obszaru instalacji, a także znacznych kosztów początkowych, przez co trudno je wdrożyć w miastach. Przezroczyste panele słoneczne mają szansę torować drogę budynkom o zerowej emisji netto i pomagać miastom w realizacji celów klimatycznych.
Norman Foster zapowiada pomoc w odbudowie Charkowa
Norman Foster, brytyjski architekt znany z takich realizacji jak Stadion Wembley, Apple Park w Kalifornii czy Metropolitan w Warszawie, podczas spotkania z merem Charkowa zapowiedział pomoc w odbudowie miasta. Charków to drugie co do wielkości miasto Ukrainy, znajdujące się jedynie 40 km od granicy z Rosją. Według danych, aż 25% miejskiej zabudowy zostało zniszczone. Podczas spotkania mera Charkowa, Igora Terechowa z architektem oraz reprezentantami uniwersytetów Oxford i Harvard dyskutowano o odbudowie miasta. Przygotowany ma zostać masterplan, który uwzględni historyczne dziedzictwo, a także zawrze propozycje zielonej infrastruktury. Przy odbudowie siły połączą ukraińscy architekci wraz z międzynarodowym gronem ekspertów w dziedzinie architektury i urbanistyki.
100 europejskich miast neutralnych klimatycznie do 2030 roku
Komisja Europejska opublikowała listę europejskich miast, które będą uczestniczyć w misji na rzecz Neutralnych Klimatycznie i Inteligentnych Miast do 2030 r. Wniosek o udział w programie zgłosiło 377 miast z całej Europy, spośród nich wybrano 100 miast z 27 państw członkowskich UE. W wybranych miastach zamieszkuje 12% populacji Europy. Wskazane miasta – przy wsparciu funduszy unijnych – będą działać jako ośrodki eksperymentów i innowacji w zakresie neutralności klimatycznej. Łącznie na ten cel przeznaczonych zostanie 360 mln euro wsparcia finansowego z programu Horyzont Europa. KE zakłada jednak, że kwota ta może w przyszłości zostać zwiększona. Polska reprezentowana jest przez Kraków, Łódź, Rzeszów, Wrocław oraz Warszawę.
20 lat obchodów Wiedeńskiego Dnia Córki
20 lat temu władze Wiednia rozpoczęły organizację inicjatywy dnia „Zabierz córkę do pracy”, której głównym celem było przedstawienie różnorodności zawodów uczennicom w wieku 11-16 lat. W czasie trwania inicjatywy ponad 50 000 dziewczyn odwiedziło wiedeńskie firmy i miało okazje zapoznać się z kierunkami rozwoju w technologiach, naukach przyrodniczych czy rzemiośle. W tym roku po raz pierwszy wydarzenia przeznaczone były na uczennic szkół podstawowych, aby jak najwcześniej uświadamiać je o możliwościach wyboru. Statystyki prowadzone przez Departament Kobiet działający w Urzędzie Wiednia jasno wskazują trend: udział studentek na kierunkach technicznych podwoił od wprowadzenia Dnia Córki.
Nowy sposób transportu w Paryżu
W przeciągu trzech lat osoby dojeżdżające z południowo-wschodnich przedmieść Paryża będą w stanie dotrzeć do pracy lub szkoły w sposób o wiele szybszy i dużo bardziej ekologiczny. To wtedy ma zostać uruchomiona pierwsza w historii Paryża – kolejka gondolowa. Kolejka ma pokonywać dystans 4,5 kilometra zatrzymując się na pięciu stacjach. Cable A to ma być radykalny sposób na przyspieszenie przejazdu z dzielnicy do centrum , ułatwiając połączenia między siecią szkół, uniwersytetów, szpitali, urzędów publicznych i biurowców zlokalizowanych bliżej środka miasta. Ma szansę realnie wyprzeć z tej trasy samochody, nawet dla osób nie przepadających z komunikacją miejską. Nowy rodzaj transportu jest potrzebny, ponieważ budowa tradycyjnych połączeń w tym rejonie byłaby zbyt skomplikowana i kosztowna.