Przejdź do treści
WAŻNE

Trwa wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Sprawdź, co należy zrobić po otrzymaniu wezwania!

Aktualności Data publikacji: 30 kwietnia 2024

Transformacja cyfrowa w Łodzi - podsumowanie Klubu Miast Przyszłości

budynek na tle niebieskiego nieba
budynek na tle niebieskiego nieba

Tematem ostatniego spotkania Klubu Miast przyszłości był proces transformacji cyfrowej jaki w ostatnich latach przeszła Łódź. O pomysłach, projektach i realizacjach opowiadał Wojciech Ciesielski, wieloletni dyrektor Wydziału Informatyki Urzędu Miasta, ekspert z zakresu projektów IT w Centralnym Ośrodku Informatyki oraz Karolina Knap p. o. zastępcy dyrektora Wydziału informatyki UM Łódź.

Pierwszym projektem, którego podjęto się w ramach cyfryzacji miasta była budowa data center, które funkcjonuje do dziś i jest ciągle rozbudowywane. Na początku jego zadania nie wykraczały poza procesy wewnętrzne z czasem jednak agregowane dane zaczęły służyć mieszkańcom.

Kolejnym krokiem była reorganizacja wydziału, która zakończyła się powstaniem Oddziału Cyfryzacji Miasta – komórki, której najważniejszym zadaniem jest kształtowanie rozwoju cyfrowego miasta oraz koordynowanie wszystkich działań w obszarze smart city, które są lub mają być realizowane przez jednostki miejskie. Ogromną rolę podczas tworzenia fundamentów dla oddziału odegrały wizyty studyjne w innych miastach oraz wsparcie ze strony włodarza miasta, w tym wypadku Pani Prezydent. Obecnie wydział liczy 5 osób, dla których wspólnym mianownikiem jest zaangażowanie i pasja do innowacji.

Oddział Cyfryzacji Miasta może się obecnie pochwalić kilkoma już zrealizowanymi, bądź bliskimi końca realizacji projektami, wśród nich znaleźć można między innymi:

  • automatyzację i optymalizację procesów przeprowadzoną oprogramowaniem klasy RPA;
  • cyfryzację obiegu faktur we wszystkich jednostkach miejskich;
  • stworzenie chatbota w obszarze podatków;
  • system obsługi finansowo-kadrowo-magazynowej placówek oświaty;
  • portal obsługi mieszkańca;
  • inwentaryzacja danych miejskich;
  • system rezerwacji obsługi klienta.

Warto podkreślić, że w pracę nad projektami zaangażowani są pracownicy, którzy na co dzień dane procesy wykonują, nie zewnętrzna firma specjalizująca się w optymalizacji działań – pozwala to na bardziej szczegółowe przyjrzenie się ścieżce procesu i zmapowanie punktów, które mogą zostać zautomatyzowane.

Plany Łodzi na przyszłość to przede wszystkich kontynuacja integracji obsługi jednostek miejskich, wykorzystanie potencjału start-upów do cyfryzacji miasta, pogłębienie współpracy z łódzkim biznesem i uczelniami, projekt „Happy map” czyli nietypowy przewodnik po mieście, szkolenie mieszkańców z zakresu cyberbezpieczeństwa, rozwój systemu wynajmu obiektów miejskich, mapping grobów, efektywniejsze zarządzanie zużyciem energii w budynkach oraz stworzenie digital twin, czyli cyfrowej repliki fizycznych obiektów, procesów i systemów.

Preleganci, w swoich wypowiedziach wielokrotnie powtarzali, że najważniejszym aspektem stworzenia efektywnie funkcjonującego systemu Smart City wewnątrz urzędu są jego pracownicy – ich współpraca, rozumienie potrzeby zmian oraz kreatywność, a podstawą działań jest wiedza jakie dane miasto posiada oraz zbudowanie w urzędzie świadomości o potrzebie ich agregacji i przetwarzania.