Ekspertyzy ekonomiczne
Data publikacji:
24 czerwca 2022
Chartbook Automotive - czerwiec 2022
Najważniejsze w tym wydaniu:
- Spadek eksportu wiązek elektrycznych z Ukrainy utrudnia produkcję samochodów (strona 92)
- Autobusy elektryczne stanowią dużą część wartości eksportu autobusów (strona 11). „Benzynowe hybrydy” to ponad ćwierć wartości wyeksportowanych samochodów (strona 13).
- Części i akcesoria to blisko połowa eksportu branży samochodowej (strona 7)
- Produkcja samochodów w Niemczech od 2019 r. spada, ale globalne przychody koncernów niemieckich utrzymują się na wysokim poziomie (Strona 90)
- Polski eksport i import kategorii bezpośrednio związanych z produkcją pojazdami (strona 5)
Polska głównie eksportuje części i komponenty dzięki czemu utrzymywany jest wciąż dodatni bilans handlowy w branży. W Polsce deficyt handlowy w eksporcie – samochodów osobowych. Ponad 26% eksportowanych samochodów przez Polskę to hybrydy benzynowe. - Polski eksport i import z pozostałych kategorii związanych motoryzacją (strona 23)
Polska jest znaczącym eksporterem akumulatorów wykorzystywanych w elektromobilności. Również eksportujemy opony i fotele samochodowe. - Przemysł samochodowy w Polsce i głównych państwach producentach samochodów w UE – podstawowe dane (strona 36)
Polska istotnym krajem jeśli chodzi o branżę automotive, lecz nie wiodącym. Dane Eurostatu ostatnie dane za 2020 r. - Koniunktura w branży samochodowej w Polsce GUS (strona 45)
Jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie były problemy z komponentami, obecnie to zjawisko zostało spotęgowane. - Ceny akumulatorów, paliw, surowców związanych z automotive (strona 75)
Zaburzenie w łańcuch dostaw odziedziczone po COVID-19 plus embarga wprowadzone na Rosje stanowią czynnik zwiększający wzrost cen w branży. Wzrost cen paliw. - Produkcja samochodów w Niemczech (strona 83)
Spadek produkcji samochodów w samych Niemczech można było zaobserwować jeszcze w 2018 r. Przychody najważniejszych koncernów niemieckich odnotowane na całym świecie w 2019 r. odnotowały jeszcze wzrost. Dane za 2021 r. są zbliżone do tych z 2019 r. Jednocześnie udział w produkcji samochodów elektrycznych w samych Niemczech mimo wahań w ostatnim okresie jest w trendzie rosnącym. Zaangażowanie koncernów niemieckich w Rosji spowoduje silne wahanie kondycji przedmiotowych firm przynajmniej w krótkim terminie. - Handel zagraniczny Rosji, Ukrainy, Białorusi związany z automotive (strona 91)
Przerwanie łańcuchów dostaw stanowi problem dla koncernów. Wstrzymanie eksportu do Rosji.