DCT Gdańsk podpisał umowę z wykonawcami terminala T3
Operator największego kompleksu terminali kontenerowych na Bałtyku – DCT Gdańsk, podpisał umowę z konsorcjum Budimex S.A. i Dredging International NV na budowę trzeciego głębokowodnego terminalu T3. Będzie to najbardziej zaawansowany terminal na Morzu Bałtyckim. Rozpoczęcie budowy planowane jest na wrzesień br.
Projekt T3 będzie obejmował nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz plac o powierzchni 36,5 hektara. Ponadto inwestycja obejmie zakup 7 nowych suwnic nabrzeżowych zdolnych do obsługi największych statków kontenerowych na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic typu Rail Mounted Gantry (RMG) na plac kontenerowy.
Budimex S.A. to jedna z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i dziesiątkami skutecznie zrealizowanych projektów przemysłowych. Jako generalny wykonawca oferuje usługi w takich sektorach jak infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i budownictwo zrównoważone, z wykorzystaniem rozwiązań przyjaznych środowisku.
Dredging International NV jest światowym liderem pogłębiania na morzu, rozwiązań w zakresie energii morskiej, infrastruktury i projektów środowiskowych. Przy budowie T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne, aby stworzyć platformę o powierzchni ~36 hektarów, która będzie podstawą nowego terminalu. Prace rozpoczną się we wrześniu 2022 r., a na początku 2023 r. nastąpi budowa ściany północnej i południowej oraz nabrzeża głównego.
W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolności przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU (20-stopowych kontenerów) rocznie. Po zakończeniu budowy T3, DCT Gdańsk będzie jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, gotowym do dalszej obsługi i wspierania polskiej gospodarki, krajów Europy Środkowo-Wschodniej i bałtyckich oraz ich międzynarodowych rynków handlowych. Inwestycja oznacza również znaczące wzbogacenie oferty usługowej dostępnej dla klientów DCT Gdańsk oraz impuls do pozyskania nowych usług i aliansów żeglugowych.
T3 ma zostać oddany do użytku komercyjnego przed końcem pierwszej połowy 2024 roku, a pełne zakończenie projektu planowane jest na drugi kwartał 2025 roku.
O DCT Gdańsk
DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie.
Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km umożliwiając obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.
W 2021 r. DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU. W dniu 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, co stanowi całkowitą przepustowość obsługiwaną od początku istnienia terminalu.
DCT zatrudnia ponad 1000 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.
Terminal jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem operatorów towarowych na całym świecie. Flagowe obiekty PSA znajdują się w Singapurze i Antwerpii, a globalna sieć PSA obejmuje ponad 50 lokalizacji w 26 krajach świata. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych oferujących instrumenty rozwoju dla przedsiębiorstw, samorządów i osób fizycznych, inwestujących w zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy. IFM Investors jest globalną firmą zarządzającą funduszami instytucjonalnymi, której aktywa na dzień 31 marca 2021 r. wynosiły 118 mld USD.