Kompendium elektromobilność - automotive - listopad 2024 r.
W najnowszym wydaniu ekspertyzy ekonomicznej "Kompendium elektromobilność - automotive" między innymi:
Zapowiadane przez Unię Europejską regulacje w sprawie m.in. metodologii liczenia śladu węglowego przy produkcji akumulatorów postrzegane są przez polski sektor produkcji akumulatorów za zagrożenie dla konkurencyjności polskiej produkcji.
Za tymi zmianami lobbuje Francja. Oprócz Polski swój sceptycyzm względem tych regulacji wyrażają Niemcy.
Ponadto w ekspertyzie:
Nałożenie cła na pojazdy z Chin i konsekwencje
Polska głosowała za wprowadzeniem ceł na pojazdy elektryczne pochodzące z Chin, co najprawdopodobniej spowoduje kroki odwetowe ze strony Państwa Środka. Jednocześnie Niemcy wyraziły swój sprzeciw względem wprowadzenia ceł na samochody elektryczne z Chin, ponieważ uznano, iż taki krok uderzyłby w niemieckie koncerny produkujące samochody w Chinach.
Zgodnie z doniesieniami medialnymi (powołującymi się m.in. na korespondencję z PAIH) chińscy producenci zostali „poproszeni” o wstrzymanie się z inwestycjami w krajach głosującymi przeciwko Chinom w tym w Polsce (Leapmotor w Tychach).
Polska i silniki spalinowe
Jednocześnie napływają informację medialne, iż firma BorgWarner, która kilka lat temu przeniosła swoją produkcję części do silników spalinowych z Niemiec podjęła decyzję o rozszerzeniu swojej działalności w tym zakresie.
To, iż do Polski jest przenoszona produkcja technologii uznawanej za schyłkową znajduje potwierdzenie w danych o polskim eksporcie silników spalinowych.
Najpopularniejsze nowe samochody w Polsce i UE
Jednocześnie należy zauważyć, iż polski popyt na samochody typu HEV jest w dużej mierze zaspokajany importem.
Kompendium elektromobilność - automotive
Pobierz ekspertyzę ekonomiczną przygotowaną przez Biuro Analiz PFR i zapoznaj się ze szczegółową analizą wybranych wskaźników w zakresie produkcji, rejestracji, importu i eksportu pojazdów elektrycznych oraz pozostałych kategorii związanych z motoryzacją.