Przejdź do treści
WAŻNE

Trwa wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Sprawdź, co należy zrobić po otrzymaniu wezwania!

Ekspertyzy ekonomiczne Data publikacji: 02 grudnia 2024

Kompendium elektromobilność - automotive - listopad 2024 r.

Autor Andrzej Kochman Starszy Analityk, Biuro Analiz | PFR S.A.

W najnowszym wydaniu ekspertyzy ekonomicznej "Kompendium elektromobilność - automotive" między innymi:

Zapowiadane przez Unię Europejską regulacje w sprawie m.in. metodologii liczenia śladu węglowego przy produkcji akumulatorów postrzegane są przez polski sektor produkcji akumulatorów za zagrożenie dla konkurencyjności polskiej produkcji. 

Za tymi zmianami lobbuje Francja. Oprócz Polski swój sceptycyzm względem tych regulacji wyrażają Niemcy. 

Ponadto w ekspertyzie:

Najwięksi eksporterzy akumulatorów 2023 r.

Polska zajmuje 2 pozycję. Węgry zwiększają dynamicznie wolumen eksportu w tej kategorii. 

Dynamika roczna eksportu akumulatorów z Polski jest ujemna

Po sierpniu w euro było to -44,1% w skali roku.

Polska ma nadwyżkę w handlu zagranicznym samochodów elektrycznych.

Eksportowane „elektryki” zawierają akumulatory jako integralną część a nie komponent, co po części wyjaśnia spadki w eksporcie samych akumulatorów.

Nałożenie cła na pojazdy z Chin i konsekwencje

Polska głosowała za wprowadzeniem ceł na pojazdy elektryczne pochodzące z Chin, co najprawdopodobniej spowoduje kroki odwetowe ze strony Państwa Środka. Jednocześnie Niemcy wyraziły swój sprzeciw względem wprowadzenia ceł na samochody elektryczne z Chin, ponieważ uznano, iż taki krok uderzyłby w niemieckie koncerny produkujące samochody w Chinach.

Zgodnie z doniesieniami medialnymi (powołującymi się m.in. na korespondencję z PAIH) chińscy producenci zostali „poproszeni” o wstrzymanie się z inwestycjami w krajach głosującymi przeciwko Chinom w tym w Polsce (Leapmotor w Tychach).

Polska i silniki spalinowe
 

Jednocześnie napływają informację medialne, iż firma BorgWarner, która kilka lat temu przeniosła swoją produkcję części do silników spalinowych z Niemiec podjęła decyzję o rozszerzeniu swojej działalności w tym zakresie.

To, iż do Polski jest przenoszona produkcja technologii uznawanej za schyłkową znajduje potwierdzenie w danych o polskim eksporcie silników spalinowych

Najpopularniejsze nowe samochody w Polsce i UE

W okresie styczeń – wrzesień 2024 r. najpopularniejszymi nowymi samochodami, które podlegały rejestracji w Polsce są samochody hybrydowe bez możliwości ładowania (HEV), które stanowią 45,9% ogółu rejestracji. 

Dla porównanie proporcje rejestracji w UE dla tego samego okresu.

Jednocześnie należy zauważyć, iż polski popyt na samochody typu HEV jest w dużej mierze zaspokajany importem. 

Kompendium elektromobilność - automotive

Pobierz ekspertyzę ekonomiczną przygotowaną przez Biuro Analiz PFR i zapoznaj się ze szczegółową analizą wybranych wskaźników w zakresie produkcji, rejestracji, importu i eksportu pojazdów elektrycznych oraz pozostałych kategorii związanych z motoryzacją.

Kliknij, by pobrać