Mapa cyfrowych narzędzi – ważny punkt na drodze do cyfrowej transformacji firm
Ponad 44 proc. firm stwierdza, że inwestowanie w nowe technologie pozwala obniżyć koszty działania przedsiębiorstwa, a 43,5% zaobserwowało zwiększenie wydajności lub/i efektywności działania – tak wynika z raportu Fundacji Digital Poland „Inwestycje w technologie w dobie pandemii”. Z jakich rozwiązań usprawniających procesy mogą korzystać firmy? Tych informacji dostarcza mapa cyfrowych narzędzi dla firm opracowana prze zespół Polskiego Funduszu Rozwoju.
Z raportu Fundacji Digital Poland zrealizowanego we współpracy z firmą Symfonia - „Inwestycje w technologie w dobie pandemii” wynika także, że Polscy przedsiębiorcy mierzą się z dylematem – czy pojawiające się nadwyżki gromadzić w ramach poduszki finansowej czy inwestować w rozwój za pomocą nowych technologii? Ponadto, zaobserwowano zależność, że im mniejsza jest firma, tym niższe jest wykorzystanie narzędzi ICT w biznesie. Skąd te wnioski?
Wiele firm - 39% ankietowanych, nie prowadzi długofalowych i spójnych działań w obszarze cyfryzacji, lecz wprowadza pojedyncze rozwiązania, które potem stara się łączyć. 29% firm uczestniczących w badaniu uzależnia to od swojego obszaru działalności. Co więcej, respondenci wskazują, że powodem cyfryzacji pojedynczych obszarów działalności firmy są koszty (50% odpowiedzi) oraz brak dostępności kompleksowych rozwiązań na rynku (20%).
Jak cyfryzować i nie zbankrutować?
Jeśli firma nie jest w stanie udźwignąć kosztu cyfryzacji, rozwiązaniem może być subskrypcja oprogramowania, dzięki któremu firma nie dokonuje zakupu na własność, a jednocześnie może legalnie z niego korzystać. To pozwala rozłożyć koszty w dłuższym okresie, na przykład trzech lat. Firma nie musi płacić także dodatkowo za zakup kolejnych aktualizacji.
Praktyczne wsparcie
Wychodząc naprzeciw potrzebom MŚP i chcąc ułatwić rozpoznawanie dostępnych narzędzi umożliwiających cyfryzację różnych obszarów działalności przedsiębiorstw, zespół PFR stworzył Mapę cyfrowych narzędzi, czyli zbiór 90 firm oferujących rozwiązania usprawniające działanie przedsiębiorstw. Wśród nich znalazły się zarówno duże i znane marki, jak Allegro, InPost, Pracuj.pl czy Ceneo oraz start-upy, takie jak Cosmose.ai, Vue Storefront, Push Push Go czy Omnipack.
Przedsiębiorstwa oferujące usługi i produkty cyfryzacyjne podzieliliśmy według pięciu obszarów działania:
- Zarządzanie firmą
- Marketplace
- Obsługa klienta
- Marketing
- Sprzedaż
Firmy zostały wyselekcjonowane na podstawie kryteriów takich jak: model biznesowy (B2B i B2C), aktywność na rynku w ciągu ostatnich 3 lat oraz innowacyjność i przydatność rozwiązania w aspekcie raportowania poszczególnych wskaźników ESG. Informacje te zostały zebrane na podstawie analizy danych zastanych. Mapa cyfrowych narzędzi nie jest zamkniętym zbiorem – zespół PFR stale ją aktualizuje, dlatego jeżeli Twoja firma oferuje praktyczne narzędzia wspierające cyfryzację przedsiębiorstw w jednym z 5 obszarów, możesz wysłać zgłoszenie drogą mailową.
Więcej o aktualnych programach PFR dla przedsiębiorstw znajduje się w dedykowanym newsletterze i na stronach pfr.pl oraz startup.pfr.pl.