Przejdź do treści
WAŻNE

Trwa wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Sprawdź, co należy zrobić po otrzymaniu wezwania!

Aktualności Data publikacji: 23 maja 2022

Miejskie Innowacje #36 – przegląd informacji z kraju i ze świata

Zapraszamy do zapoznania się z dwutygodniowym podsumowaniem najciekawszych miejskich wiadomości z kraju i ze świata. W prasówce znajdziecie informacje o innowacyjnych projektach, interesujących raportach na temat samorządów oraz zmianach legislacyjnych dotyczących miast.

W tym wydaniu piszemy m.in. o Velostradach w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych, najbardziej przyjaznym klimatycznie mieście Szwecji oraz jak Europa może przygotować się na zmiany demograficzne. Zapraszamy!

Informacje z Polski:

Informacje ze Świata:

Autonomiczny transport w praktyce – podsumowanie spotkania Klubu Miast Przyszłości

Wykorzystanie transportu autonomicznego w komunikacji zbiorowej to nadal wizja przyszłości, jednak miasto Gdańsk postanowiło już teraz przygotować się na wdrożenie tej technologii i przetestować funkcjonowanie pojazdów bezzałogowych w praktyce. O zrealizowanych dwóch projektach, wykorzystujących bezzałogowe minibusy do przewozu pasażerów, opowiedziała podczas spotkania Klubu Miast Przyszłości PFR Magdalena Szymańska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Testy pojazdów odbywały się do tej pory w ramach międzynarodowych projektów: Sohjoa Baltic i Sohjoa Last Mile. Przebieg drugiego projektu i jego efekty przedstawiliśmy już bliżej w artykule “Autonomiczny transport ostatniej mili”.  Wszystkich, którzy nie mieli możliwości dołączyć zapraszamy do obejrzenia nagrania.

Nadchodzący wysyp obligacji komunalnych

Rosnące koszty rozpoczętych już projektów  oraz ryzyko utraty dotacji skłania samorządy do zainteresowania się emisją obligacji komunalnych, które gwarantują elastyczność i bezpieczeństwo w przypadku finansowych kłopotów w przyszłości. Do wyboru obligacji zachęcają również zmiany, jakie zaszły na rynku, dla samorządów pojawiły się nowe rodzaje – zielone obligacje, które można przeznaczyć m.in. na energetykę odnawialną, zielone budownictwo czy projekty związane z ochroną środowiska i zmianami klimatycznymi (o wykorzystaniu tego instrumentu finansowego przez Łódź pisaliśmy w Bazie Miejskich Innowacji), a także obligacje społeczne mogące wesprzeć projekty, które przynoszą pozytywny efekt społeczny czy obligacje zrównoważonego rozwoju.

120 km Velostrad w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

W Katowicach podpisano porozumienie o rozpoczęciu budowy szybkich dróg rowerowych. Łącznie powstanie 8 velostrad o długości ok. 120 km. Podpisane porozumienia dotyczą pierwszych czterech. Realizacja tych inwestycji rozpocznie się w 2023 roku, a kolejnych w 2024 roku. Porozumienia zostały podpisane przez samorządowców z 11 miast i gmin GZM, przez które będą przebiegać pierwsze cztery Velostrady GZM. To: Będzin, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice, Zabrze. Powstanie Velostrad to jedno ze strategicznych działań podejmowanych przez miasta Metropolii, w przyszłym roku uruchomiony zostanie również Rower Metropolitalny. 

Jak rozwijać infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych w polskich miastach?

W Polsce na jeden punkt ładowania przypada średnio 10 pojazdów elektrycznych, w Holandii wskaźnik ten wynosi ok. 4. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych w najnowszym raporcie wskazała przykłady rozwiązań, które mogą być pomocne dla polskich samorządów w kontekście rozwoju elektromobilności. Autorzy raportu podsumowują, że elektromobilność nie powinna być traktowana jako cel sam w sobie, lecz jako narzędzie do osiągania celów takich jak ograniczenie emisji zanieczyszczeń, zmniejszenie natężenia na hałas czy zwiększenie udziału zrównoważonych form transportu.  

Proekologiczne działania kolskiej oczyszczalni

Raport Ministerstwa Rozwoju i Funduszy Regionalnych W ramach przebudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków dla aglomeracji Koło zdecydowano się na uruchomienie instalacji do przetwarzania osadu ściekowego w celu wytwarzania nawozu. Dzięki przetwarzaniu 95% odpadów ściekowych w nawóz spółka stanie się dostawcą ekologicznego produktu dla rolnictwa, co pozwoli ograniczyć ilość odpadów wymagających utylizacji. Instalacja wpisuje się w gospodarkę obiegu zamkniętego, osad będzie mógł być stosowany w rolnictwie, sadownictwie, trwałych użytkach zielonych czy florystyce.

Kompleksowa analiza mobilności w miastach

Zarządzanie transportem w mieście wymaga dostępu do wiarygodnych i dokładnych danych. Z racji na szybki rozwój mobilności i co raz to nowych miejskich środków transportu takich jak np. elektryczne jednoślady, należy pamiętać o uwzględnieniu generowanych danych do analizy miejskiego systemu transportu. Dzięki uwzględnieniu danych od różnych operatorów i urządzeń możliwe jest wyznaczanie optymalnych lokalizacji dla węzłów mobilności czy oznaczanie stref pieszych w specjalny sposób. Startup Vianova wspólnie z rządem Francji realizuje projekt badawczy polegający na identyfikowaniu w miastach niebezpiecznych stref poprzez zbieranie z samochodów współdzielonych danych o ostrym hamowaniu. Nakładając na to dane z innych źródeł pozwala wychwytywać dane o ryzyku, zanim dojdzie do wypadku.

Malmö najbardziej przyjaznym klimatycznie miastem Szwecji

Drugi raz z rzędu miasto Malmö zostało wyróżnione jako najbardziej przyjazne klimatycznie szwedzkie miasto. Tytuł został przyznany na podstawie ciągłych działań władz lokalnych, które zdecydowały się zaangażować różnych interesariuszy, aby wspólnie wypracowywać ambitne cele zrównoważonej transformacji. Miasto jako jedno z pierwszych podpisało Climate Contract 2030, na podstawie którego rozpoczęło współpracę z biznesem, uczelniami i mieszkańcami, aby zaangażować ich w partnerstwo na rzecz zmiany klimatycznej. W urzędzie zatrudnieni zostali ambasadorzy klimatu, którzy razem z właścicielami nieruchomości pracują m.in. nad zrównoważoną gospodarką odpadami.

Wsparcie mobilności współdzielonej

Ponad 50 publicznych, prywatnych i społecznych organizacji działających w Chicago zjednoczyło się w celu opracowania Programu Mobilności Współdzielonej, której celem jest wsparcie mikromobilności i udzielenie jej wygodną, praktyczną i dostępną do 2030 roku. Rosnące ceny paliw i konieczność radzenia sobie ze zmianami klimatycznymi tworzą kluczowy moment dla przyszłości transportu. Mimo zainteresowania konsumentów elektrycznymi samochodami, nie będą one rozwiązaniem problemu jakim jest dostępność i korki w mieście. Program uwzględniać będzie indeks dostępności, aby zmierzyć dostępność mobilności współdzielonej, co pozwoli ulepszać sposób poruszania się ludzi po mieście.

Darmowy transport publiczny w Lizbonie

Lizbona zdecydowała się na wdrożenie szeregu działań mających na celu zachęcenie mieszkańców do wyboru transportu publicznego, współdzielonego czy przemieszczania się pieszo. W ramach strategii mobilności uwzględnione zostały nie tylko potrzeby pieszych, ale również specjalne podejście do bezpieczeństwa kobiet podróżujących po mieście. Lizbona poszła śladem Tallina i Luksemburga, które już teraz oferują swoim mieszkańcom darmowy transport publiczny. W stolicy Portugalii jest on dostępny dla dzieci, studentów i emerytów i ma być jednym z głównych działań zwalczających zmiany klimatu.  

Jak Europa poradzi sobie ze zmianami demograficznymi?

W przeciągu trzech lat osoby dojeżdżające z południowo-wschodnich przedmieść Paryża będą w stanie dotrzeć do pracy lub szkoły w sposób o wiele szybszy i dużo bardziej ekologiczny. To wtedy ma zostać uruchomiona pierwsza w historii Paryża – kolejka gondolowa. Kolejka ma  pokonywać dystans 4,5 kilometra zatrzymując się na pięciu stacjach. Cable A to ma być radykalny sposób na przyspieszenie przejazdu z dzielnicy do centrum , ułatwiając połączenia między siecią szkół, uniwersytetów, szpitali, urzędów publicznych i biurowców zlokalizowanych bliżej środka miasta. Ma szansę realnie wyprzeć z tej trasy samochody, nawet dla osób nie przepadających z komunikacją miejską. Nowy rodzaj transportu jest potrzebny, ponieważ budowa tradycyjnych połączeń w tym rejonie byłaby zbyt skomplikowana i kosztowna.