Przejdź do treści
WAŻNE

Trwa wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Sprawdź, co należy zrobić po otrzymaniu wezwania!

Aktualności Data publikacji: 07 czerwca 2023

Test Dojrzałości Cyfrowej – PFR inauguruje narzędzie wspierające firmy w obszarze cyfryzacji

„Test Dojrzałości Cyfrowej” to bezpłatne narzędzie stworzone przez PFR we współpracy z Fundacją Digital Poland, które w łatwy i szybki sposób pozwala organizacji na sprawdzenie, na jakim poziomie znajduje się w kwestii cyfryzacji i od czego rozpocząć proces ucyfrowienia. W Centralnym Domu Technologii w Warszawie odbyła się jego inauguracja pod hasłem „Test Dojrzałości Cyfrowej - pierwszy krok w kierunku Cyfrowej Dekady 2030”. Eksperci, uczestnicy i partnerzy programu dyskutowali na temat rozwoju polskich przedsiębiorstw i pomocy instytucji publicznych w cyfryzacji. Eliza Kruczkowska, Dyrektorka Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR podkreśliła, jak ważną rolę w procesie cyfryzacji firm odgrywa technologia i jak test wesprze ich w tych działaniach:

"Dużo mówimy o potencjale sztucznej inteligencji dla biznesu, a tylko 40% polskich firm z sektora MŚP osiągnęło co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych (średnia unijna to 55%). Jak to zmienić? Zwiększając samoświadomość. Dlatego stworzyliśmy „Test Dojrzałości Cyfrowej”. Jego wyniki będą wsparciem nie tylko w określeniu obszarów dojrzałości cyfrowej, ale również w podjęciu kolejnych kroków w procesie digitalizacji, w sposób dojrzały oraz uporządkowany"

- mówiła Eliza Kruczkowska, Dyrektorka Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR

Paweł Huras, ekspert w Departamencie Rozwoju Innowacji w PFR oraz Piotr Mieczkowski, Dyrektor zarządzający w fundacji Digital Poland, przedstawili jaki potencjał ma Test Dojrzałości Cyfrowej dla firm oraz pokazali pierwsze wyniki testu, który został wypełniony już przez ponad 90 firm.



"Polskie firmy nadal w swoich procesach i produktach opierają się na bardzo prostych technologiach. Często, gdy rozmawiamy o cyfryzacji i zaawansowaniu technologicznym, to od razu przeskakujemy m.in. do sztucznej inteligencji. Jednak nawet w zaawansowanych firmach technologicznych, często badania jakościowe przeprowadzane są na kartkach papieru. Pamiętajmy, że cyfryzacja w firmach to często nadal zmiana z papieru na Excel­. To pokazuje, jak duży potencjał cyfryzacji stoi przed przedsiębiorcami"

- powiedział Łukasz Barć, ekonomista na region Europy i Azji Środkowej w Banku Światowym.

"Wiele firm boryka się z wyzwaniami, które wymagają wdrożenia i unowocześnienia nowej technologii, które niekoniecznie są związane z AI czy blockchain, ale na przykład z wdrożeniem systemów ERP czy CRM. Tylko 1/3 wszystkich przedsiębiorstw w Polsce korzysta z systemów ERP. Jak zatem wspierać nie tylko technologicznie? Przede wszystkim firmy powinny mieć dostęp do wykwalifikowanej kadry, czy możliwość korzystania z pomocy doradców i konsultantów, by pomóc im stworzyć długoletnią strategie cyfryzacji"

- dodał Łukasz Białek, Naczelnik Wydziału Strategii w Centrum Projektów Polska Cyfrowa.

"Jednak polskie firmy w niektórych sektorach mają wysoki wskaźnik ucyfrowienia, co jest pozytywnym wnioskiem na przyszłość. Sektor, który się wyróżnia pod względem ucyfrowienia to gastronomia i zakwaterowanie. Korzystają one z różnych platform i rozwiązań cyfrowych"

- powiedział Ignacy Święcicki, kierownik zespołu gospodarki cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

"Zachęcam do przekazywania informacji o tym bezpłatnym i cyfrowym narzędziu pozwalającym zdiagnozować cyfrową dojrzałość firmy. Pozwoli to firmom łatwiej sięgnąć po gotowe rozwiązania, a tym samym przybliży nas do realizacji celów "Drogi ku cyfrowej dekadzie" (90% MŚP jest dojrzała cyfrowo na minimalnym poziomie, a 75% firm korzysta z jednej z technologii typu AI, cloud czy bigdata)"

- podsumował prowadzący dyskusję Piotr Mieczkowski, Dyrektor zarządzający w fundacji Digital Poland.

Swoim doświadczeniem i praktykami w cyfryzacji podzielili się także przedstawiciele firm, takich jak Allegro, Symfonia i Grupa Kapitałowa VOX.

Lucyna Michniewicz- Ślaska, CIO w Grupie Kapitałowej VOX zwróciła uwagę, jak ważne są kompetencje cyfrowe w firmach, ale również otwartość na zmianę w organizacji.

"W cyfryzacji musimy cały czas biec – obserwować trendy, rozumieć i reagować na zmiany. Trzeba też myśleć globalnie, a nie ograniczać się do tworzenia rozwiązań na lokalnych rynkach. W kontekście tworzenia produktu cyfrowego czy procesów należy myśleć szeroko"

- Lucyna Michniewicz- Ślaska, CIO w Grupie Kapitałowej VOX

Dr Aleksandra Musielak, dyrektorka Departamentu Rynku Cyfrowego w Konfederacja Lewiatan zaznaczyła, że obserwuje, jak zmienia się dojrzałość menedżerska w organizacjach, i w jaki sposób przyśpieszyła procesy cyfryzacji. Leszek Dancewicz, dyrektor IT Group Technology w Allegro podkreślił również, jak ważne znaczenie ma otwartość na zmiany w kontekście cyfryzacji.

Leszek Dancewicz, dyrektor IT Group Technology w Allegro podkreślił również, jak ważne znaczenie ma otwartość na zmiany w kontekście cyfryzacji.  

"W firmie należy mieć ambasadorów, czyli głosicieli zmiany. Trzeba też zastanowić się i dyskutować, dlaczego robimy zmiany, co nam to naprawdę da – wtedy daje nam silne argumenty ku dalszych zmianom"

- Leszek Dancewicz, dyrektor IT Group Technology w Allegro

Bogdan Zatorski, kierownik ds. analiz biznesowych i wymagań prawnych w firmie Symfonia zwrócił uwagę na rolę aspektu organizacyjnego w procesach cyfryzacji.

"Jeśli działamy ad hoc, tymczasowo, to może nam nie udać się zcyfryzować. Punktem wyjścia jest rozpoznanie, co jest najważniejsze w organizacji i jakie są w niej procesy. Zakładam też, że to powinien być klient. To jest absolutnie punkt wyjścia, a technologia na drugim miejscu"

- Bogdan Zatorski, kierownik ds. analiz biznesowych i wymagań prawnych w firmie Symfonia

Na spotkaniu byli obecni przedstawiciele administracji publicznej (Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Aktywów Państwowych), organizacji zrzeszających firmy, ale również dużych korporacji. Spośród wniosków jakie nasuwają się po rozmowach to m.in. podjęcie wspólnych działań oraz współpraca wielu instytucji, by przedstawić systemowe podejście do wyzwań firm związanych z cyfryzacją.

Zapraszamy do zapoznania się Testem Dojrzałości Cyfrowej oraz przekazania go zainteresowanym firmom.

O Teście Dojrzałości Cyfrowej

Aby ułatwić przedsiębiorstwom podjęcie pierwszych kroków w stronę cyfryzacji oraz przybliżyć Polskę do postawionych przed nią celów w perspektywie następnych 7 lat,  Polski Fundusz Rozwoju i Fundacja Digital Poland stworzyli „Test Dojrzałości Cyfrowej” – bezpłatne narzędzie, które w łatwy i szybki sposób pozwoli organizacji na sprawdzenie, na jakim poziomie znajduje się w kwestii cyfryzacji i od czego rozpocząć proces ucyfrowienia. Co zyskuje firma?

Przede wszystkim otrzymuje:

  • bezpłatną i natychmiastową diagnozę mocnych i słabych stron organizacji,
  • ocenę poziomu dojrzałości cyfrowej,
  • wiedzę o transformacji cyfrowej,
  • dostęp do Mapy Cyfrowych Rozwiązań
  • listę źródeł finansowania transformacji cyfrowej

Test składa się z 50 stwierdzeń, za pomocą których opisujemy organizację dojrzałą cyfrowo. Pytania zostały podzielone na 9 obszarów tematycznych, dla których narzędzie przedstawi osobne wyniki. Test trwa 20-30 minut. Przeznaczony jest dla podmiotów, które zatrudniają min. 10 pracowników. Test jest dostępny pod linkiem.