Wmurowano kamień węgielny pod budowę Terminalu 3 w Baltic Hub
5 czerwca br. W Gdańsku odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę trzeciego terminalu T3 w Baltic Hub. Rozbudowa największego terminalu kontenerowego na Bałtyku umacnia jego pozycję i jest krokiem w stronę jednego z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie. Dzięki T3 Baltic Hub zwiększy swoje moce przeładunkowe do 45 mln TEU rocznie. To znacząco podniesie potencjał operacyjny i przyniesie korzyści dla polskiej gospodarki oraz rynków Europy Środkowo-Wschodniej.
W ceremonii wmurowania kamienia węgielnego wzięli udział członkowie kadry zarządzającej Baltic Hub, kluczowi interesariusze, klienci, wykonawcy oraz przedstawiciele akcjonariuszy, w tym Bartłomiej Pawlak, Wiceprezes PFR, Deepa Bharadwaj, Head of Infrastructure Europe IFM Investors oraz David Yang, Regional CEO of PSA International. Obecni byli również przedstawiciele władz lokalnych i państwowych. Ze strony PFR obecni byli także Piotr Bogus i Krzysztof Perdzyński odpowiedzialni za inwestycję PFR w Baltic Hub.
"Baltic Hub to wzorcowy przykład udanej inwestycji infrastrukturalnej, która przynosi wymierne korzyści dla polskiej gospodarki. To 36 hektarów nowego terytorium Polski, które generuje znaczne dochody i pokazuje, jak skutecznie można realizować wielkie projekty inwestycyjne. Tylko w 2022 roku przychody z podatków granicznych, takich jak cło, VAT i akcyza, wyniosły ponad 8,6 mld zł"
– mówi Bartłomiej Pawlak, ówczesny wiceprezes PFR.
Model Inwestycji
Model inwestycyjny Baltic Hub to międzynarodowe joint venture, w którym uczestniczą Polski Fundusz Rozwoju (PFR), singapurski fundusz infrastrukturalny PSA oraz australijski fundusz IFM. To przedsięwzięcie wyróżnia się znaczącym udziałem tzw. local contentu. W przeciwieństwie do wielu zagranicznych inwestycji, gdzie Polska oferuje jedynie ziemię, pracowników i pomoc publiczną, tutaj polski inwestor, czyli PFR, odgrywa kluczową rolę partnera.
Baltic Hub jest dowodem na to, że profesjonalny dobór partnerów umożliwia skuteczną i efektywną realizację dużych projektów infrastrukturalnych, co w tym przypadku przekłada się na najbardziej dochodowy nowy fragment polskiego terytorium.
Odpowiedź na globalne trendy
Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża rozpoczęła się w październiku 2022 roku. Konsorcjum firm Budimex i DEME stworzyło 36-hektarową sztuczną wyspę, zwiększając powierzchnię lądową Polski. Nowe nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m, wyposażone w nowoczesny sprzęt, ma być gotowe do końca 2025 roku.
Terminal T3 będzie półautomatyczny, co zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok. Inwestycja odpowiada na rosnące potrzeby logistyczne i globalne trendy w handlu morskim, wprowadzając nowe rozwiązania technologiczne zwiększające wydajność i bezpieczeństwo pracy.