Przejdź do treści
WAŻNE

Trwa wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Sprawdź, co należy zrobić po otrzymaniu wezwania!

Aktualności Data publikacji: 21 listopada 2024

Wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK w tym roku w formie listownej

Kobieta trzymająca w dłoni list, siedząca przy biurku
Kobieta trzymająca w dłoni list, siedząca przy biurku

Polski Fundusz Rozwoju ma wynikający z przepisów obowiązek sprawdzenia, czy podmioty zobowiązane do utworzenia PPK dopełniły tego obowiązku. W listopadzie 2024 r. PFR wyśle drogą listowną wezwania do wyjaśnienia tej sytuacji do pracodawców, którzy nie zawarli umowy o zarządzanie PPK.

Kto dostanie wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK?

Wezwanie otrzymają pracodawcy, którzy zadeklarowali składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione, ale nie widnieją w ewidencji PPK, prowadzonej przez PFR. Dokument zostanie przesłany przez PFR pocztą na adres przedsiębiorcy. Pismo będzie zawierać m.in. adres specjalnego formularza w Internecie oraz indywidualny NIP i TOKEN służący do zalogowania się w nim. Wypełniając go, pracodawca będzie miał możliwość poinformowania PFR o zawarciu umowy o zarządzanie PPK albo o przyczynie niezawarcia tej umowy.  

Podmioty zwolnione z wdrożenia PPK

Tylko trzy grupy podmiotów nie muszą zawierać umowy o zarządzanie PPK. Są to: 

  • mikroprzedsiębiorcy, ale wyłącznie wówczas, gdy wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK;
  • osoby fizyczne zatrudniające osobę fizyczną − w zakresie niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą;
  • podmioty, które prowadzą Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) spełniający warunki określone w przepisach.

Pracodawcy, należący do jednej z powyższych grup mają obowiązek poinformowania PFR o przyczynie niezawarcia umowy o zarządzanie PPK, poprzez otrzymany formularz.

Zawarcie umowy o zarządzanie PPK

Jeśli pracodawca nie jest zwolniony z obowiązku wdrażania PPK, powinien jak najszybciej zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową (PFR TFI) lub wybrać instytucję finansową, z którą chce zawrzeć tę umowę. Wszystkie instytucje finansowe, zarządzające rachunkami PPK oraz ich oferty można znaleźć tutaj. Na zawarcie umowy o zarządzanie PPK pracodawca ma 30 dni od otrzymania wezwania. 

Po wyborze instytucji finansowej i podpisaniu umowy o zarządzanie PPK, pracodawca powinien poinformować o tym PFR poprzez otrzymany formularz. 

Pomagamy pracodawcom

Pod adresem mojeppk.pl/wezwania znajduje się strona, na której dostępna jest m.in. instrukcja, w której krok po kroku wyjaśniamy, kto powinien zawrzeć umowę, jak utworzyć PPK oraz w jaki sposób prawidłowo wypełnić formularz. 

Zapraszamy do obejrzenia filmu w serwisie YouTube, w przystępny sposób tłumaczącego temat wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK i tego, co przedsiębiorca powinien w związku z tym zrobić.

Infolinia PFR działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-17:00 pod numerem +48 22 703 43 63 (opłata zgodnie z cennikiem operatora).