Przejdź do treści
UWAGA

Znajdujesz się na nowej stronie Polskiego Funduszu Rozwoju. Pełną ofertę instytucji rozwoju znajdziesz na portalu Grupy PFR!

Katowice Bezpieczeństwo

Inteligentny monitoring zmniejsza przestępczość

Typ innowacji Bezpieczeństwo
Lokalizacja Polska
Wielkość miasta Duże (powyżej 100 tys. mieszkańców)
Źródło finansowania Środki własne

Opis rozwiązania

Katowicki Inteligentny System Monitoringu i Analizy (KISMiA) to nieomal 300 kamer wspomaganych przez sztuczną inteligencję. Monitoring w stolicy województwa śląskiego zawiera między innymi oprogramowanie do rozpoznawania twarzy i rozwiązania do automatycznej identyfikacji tablic rejestracyjnych1.

System działa w Katowicach od 2016 r. Najpierw ograniczony był do centrum miasta, w 16 Strefach Aktywności Rodzinnej i wybranych lokalizacjach w innych punktach miasta. Z czasem montowano kolejne kamery – w miejscach wybranych przez miasto, ale także w ramach budżetu obywatelskiego. Poza tym, w skład systemu wchodzi też 10 punktów nadzorujących ruch drogowy i stanowisko kontrolne. System zdobył I nagrodę w kategorii „Bezpieczeństwo publiczne” podczas Smart City Expo Poland 20212.

Problemy

  • Wysoka przestępczość – konieczność poprawy bezpieczeństwa mieszkańców.
  • Niska efektywność pracy obserwatorów monitoringu – na jednego obserwatora wypadało od 10 do 60 kamer.
  • Potrzeba zwiększenia wsparcia dla służb porządku publicznego – lepsza orientacja sytuacyjna, szybsze reagowanie.
  • Wysokie koszty utrzymania i rozwoju systemu monitoringu.
  • Brak informacji o zdarzeniach lub jej rozproszenie – trudność zdobycia danych na potrzeby analiz.
  • Brak jednolitego systemu - wolne reagowanie na zgłaszane potrzeby mieszkańców.
  • Powolne i mało skuteczne metody identyfikacji pojazdów w nagraniach archiwalnych – potrzeba automatyzacji systemu.

Szczegółowy opis rozwiązania

Katowice to miasto, które na początku zeszłego dziesięciolecia znajdowało się często w pierwszej dziesiątce rankingów najniebezpieczniejszych powiatów w Polsce3. Poprawa bezpieczeństwa to jedno z największych wyzwań jakie stało przed miastem.

Monitoring zaczęto wprowadzać w górnośląskiej metropolii w 2001 r., kiedy w śródmieściu wprowadzono 16 kamer analogowych, które przekazywały sygnał do Komendy Miejskiej Policji. Od 2006 r. funkcjonowało Centrum Obserwacji Monitoringu obsługiwane przez Straż Miejską. System miał wtedy 82 kamery.

W 2013 r. rozpoczęto przetarg na wprowadzenie nowoczesnego, efektywnego i skoordynowanego systemu, który został uruchomiony trzy lata później4. W jego skład weszły zarówno już istniejące kamery oraz 16 nowych, znajdujących się w Strefach Aktywności Rodzinnej, a także data center i unowocześnione centrum obserwacji.

System KiSMiA dzięki analizie obrazu automatycznie rozpoznaje kilkanaście rodzajów zdarzeń – od pozostawionego, przesuniętego lub znikającego z oka kamery obiektu, poprzez leżącego człowieka, zbiegowisko, próbę włamania do pojazdu, pojawianie się zwierząt, aż po zdarzenia drogowe, takie jak jazda pod prąd, parkowanie w niedozwolonym miejscu czy kolizja. Czyta także tablice rejestracyjne pojazdów i porównuje je z tymi zarejestrowanymi w bazach pojazdów skradzionych. Takie zdarzenia przekazywane są do obserwatorów w celu ich weryfikacji i ewentualnego powiadomienia odpowiednich służb. System jest także zintegrowany z głośnikami, co pozwala na prewencję w wypadku szybkiego rozpoznania prób wandalizmu czy innych niebezpiecznych sytuacji.

Możliwości inteligentnego stanowiska kontrolnego obejmują także takie działania jak: automatyczna kontrola jakości powietrza czy wyszukiwanie kryminalistyczne (czyli przeglądanie nagrań pod kątem określonych cech, jak kolor ubrania podejrzanego czy typ pojazdu). W razie potrzeby umożliwia także cyfrowe maskowanie twarzy i numerów rejestracyjnych samochodów w nagraniach.

Już w roku wdrożenia system zaczęto poszerzać o dodatkowe kamery, w miejscach zgłoszonych w ramach budżetu obywatelskiego. W 2017 r. KISMiA poszerzono o 10 stanowisk monitoringu na głównych ciągach drogowych – pozwalają one nie tylko rozpoznawać wykroczenia, ale także dostarczają danych potrzebnych do analizy ruchu drogowego. W roku 2021 system obejmuje 277 kamer, a w kolejnych miesiącach planowane jest dołączenie do niego kolejnych 20, które trafią do Śródmieścia. Zatrudnionych ma zostać także 5 nowych operatorów, z czego jeden będzie zajmować się jedynie centrum miasta i współpracować bezpośrednio z patrolami straży miejskiej na jego terenie.

Wdrożenie systemu to realne efekty, jeśli chodzi o liczbę i wykrywalność przestępstw – zwłaszcza kradzieży samochodów – ich liczba spadła z 377 w 2016 r. do jedynie 76 w 2020 r. Wzrosła także znacząco wykrywalność przestępstw w tej kategorii - z 17% do aż 76% w 2020 r. Całkowita wykrywalność także wzrosła do 67% w tym roku, a od momentu startu systemu nie spadła poniżej 65%. W minionym roku katowicka policja i straż miejska użyły blisko 2,5 tysiąca zapisów monitoringu wideo – zarówno do prewencji jak i wykrywania przestępstw. Katowiccy strażnicy miejscy na podstawie monitoringu wizyjnego w ub. roku, podjęli 2229 działań, w następstwie których m.in. ukarali 289 sprawców mandatami, zastosowali 163 pouczenia i doprowadzili do izby wytrzeźwień 25 osób.

Ważnym kontekstem w wypadku monitoringu miejskiego jest oczywiście kwestia danych osobowych. W wypadku Katowic zarówno mieszkańcy jak i odwiedzający miasto są informowani o tym, że są poddani monitoringowi w momencie przekroczenia granic miasta – dzięki pojawiającym się na granicach miasta tablicom. System przechowuje dane przez 30 dni i o ile służby przez ten czas nie poproszą o zabezpieczenie materiału, są kasowane. Dodatkowo w Biuletynie Informacji Publicznej miasta Katowice można zobaczyć mapę rozmieszczenia kamer5.

Rekomendacje

  • Systematyczna rozbudowa systemu monitoringu o nowe kamery oraz bieżące aktualizowanie sprzętu o rozwiązania zwiększające jego efektywność.
  • Wraz z rozbudową systemu, konieczne jest zwiększanie obsady wśród operatorów analizujących dane z monitoringu.
  • Bliska współpraca z mieszkańcami oraz służbami porządku publicznego w celu identyfikowania problemów oraz punktów, w których system monitoringu jest szczególnie istotny.
  • Jeden punkt kontrolny dla całego systemu – integracja działań służb miejskich.

Poznaj podobne rozwiązania