Przejdź do treści
WAŻNE

Trwa wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Sprawdź, co należy zrobić po otrzymaniu wezwania!

Tarcza Finansowa 2.0

Program, którego celem było wsparcie finansowe dla firm z branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z COVID-19.

Polskie firmy, które ucierpiały na skutek pandemii koronawirusa otrzymały pomoc w postaci subwencji. Jej celem była poprawa płynności firm, kontynuacja ich działalności oraz utrzymanie miejsc pracy. Duża część pomocy to środki bezzwrotne pod warunkiem kontynuowania działalności po zakończeniu ograniczeń związanych z epidemią oraz zachowania miejsc pracy.

Tarcza Finansowa w liczbach

0
7,133
mld zł
wypłacona kwota wsparcia
0
47
tys.
liczba mikro, małych i średnich firm, które skorzystały z programu
0
315
tys.
liczba pracowników zatrudnionych w firmach objętych wsparciem

Ważne dokumenty

article
Aktualny Regulamin

obowiązujący od 30 grudnia 2023 r.

help_center
Pytania i odpowiedzi

Najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami dotyczące Tarczy Finansowej 2.0. 

Dodatkowe materiały i przydatne informacje

Aktualnie obowiązujący regulamin

*Zmiany dotyczą Beneficjentów, którzy otrzymali od PFR Decyzję informującą Beneficjenta o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwolnieniu z obowiązku zwrotu oraz nie otrzymali jeszcze finalnej Decyzji dotyczącej umorzenia - został wydłużony termin na wydanie tej Decyzji do, co do zasady, dnia 31 grudnia 2024 r.

 

Archiwalne wersje regulaminu

Archiwalna wersja regulaminu obowiązująca od 1 września 2022 do 29 grudnia 2023)

Archiwalna wersja rejestru zmian do regulaminu (obowiązująca od 1 września 2022 do 29 grudnia 2023)

Archiwalna wersja regulaminu (obowiązująca od 7 lipca 2022 do 31 sierpnia 2022)

Archiwalna wersja rejestru zmian do regulaminu (obowiązująca od 7 lipca 2022 do 31 sierpnia 2022)

Archiwalna wersja regulaminu (obowiązująca od 29 czerwca 2022 do 7 lipca 2022)

Archiwalna wersja rejestru zmian do regulaminu (obowiązującego od 29 czerwca 2022 do 7 lipca 2022)

Archiwalna wersja regulaminu (obowiązującego od 29 kwietnia 2022 do 28 czerwca 2022)

Archiwalna wersja rejestru zmian do regulaminu (obowiązującego od 29 kwietnia 2022 do 28 czerwca 2022)

Archiwalna wersja regulaminu (obowiązującego od 15 stycznia 2022 do 28 kwietnia 2022)

Archiwalna wersja rejestru zmian do regulaminu (obowiązującego od 15 stycznia 2022 do 28 kwietnia 2022)

Archiwalna wersja regulaminu (obowiązującego od 18 listopada 2021 do 14 stycznia 2022)

Archiwalna wersja rejestru zmian do regulaminu (obowiązującego od 18 listopada 2021 do 14 stycznia 2022)

Archiwalna wersja regulaminu (obowiązującego od 5 lutego 2021 do 17 listopada 2021)

Archiwalna wersja regulaminu (obowiązującego od 15 stycznia 2021 do 4 lutego 2021)

Archiwalna wersja rejestru zmian do regulaminu (obowiązującego od 5 lutego 2021 do 17 listopada 2021)

Zapoznaj się z wzorem pełnomocnictwa oraz instrukcją wypełnienia.

Wzór pełnomocnictwa

Instrukcja wypełniania i podpisywania pełnomocnictwa

§ 14 lit i) Regulaminu ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm” zobowiązuje beneficjenta do „umieszczenia na swojej stronie internetowej lub na koncie w mediach społecznościowych, w miejscu widocznym dla osób odwiedzających, informacji o uzyskaniu Subwencji Finansowej wraz ze wskazaniem, że podmiotem udzielającym wsparcia był PFR oraz utrzymywania tej informacji przez okres 12 miesięcy od dnia udzielenia Subwencji Finansowej (o ile Beneficjent posiada stronę internetową lub konto w mediach społecznościowych);"

Poniżej znajduje się gotowy wzór informacji i oznaczenia w kilku formatach graficznych, które mogą Państwo pobrać i umieścić bezpośrednio we wskazanym miejscu.

Wzór informacji na temat uzyskania subwencji finansowej do umieszczenia na stronie internetowej

Dla przedsiębiorców, którzy byli beneficjentami Tarczy Finansowej PFR 1.0, maksymalna kwota finansowania z obu Tarcz łącznie na 1 pracownika nie może być wyższa niż 72 000 PLN dla mikrofirm i 144 000 PLN dla MŚP.

Warunkiem kwalifikacji do programu było zatrudnienie, na dzień 31 grudnia 2019 r., - a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na tę datę - na dzień 31 lipca 2020 r., co najmniej 1 pracownika. Na potrzeby ustalenia statusu Mikofirma/MŚP przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, przy czym za pracowników nie uważa się pracowników na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Tylko dla Mikrofirm: Na potrzeby wyliczania kwoty subwencji finansowej, przez pracownika rozumie się osobę fizyczną:

  • która zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z przedsiębiorcą w stosunku pracy oraz, która była zgłoszona przez przedsiębiorcę do ubezpieczenia społecznego na dzień ustalania stanu zatrudnienia na potrzeby określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej przysługującej przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem, że stan zatrudnienia określa się w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, lub
  • współpracującą z przedsiębiorcą, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak umowa zlecenia lub umowa o dzieło), oraz za którą przedsiębiorca odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne na dzień ustalania stanu zatrudnienia przedsiębiorcy dla potrzeb określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej.

Subwencja finansowa podlega całkowitemu umorzeniu pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków. Ewentualny zwrot subwencji finansowej lub jej części nastąpi po 31 października 2021 r. PFR zastrzega sobie prawo określenia w regulaminie Programu dokładnych zasad zwrotu subwencji finansowej oraz warunków umorzenia.

  • Utrzymanie działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2021 r. , rozumiane jako nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej w okresie od dnia złożenia wniosku do 31 grudnia 2021 r. W okresie od dnia złożenia wniosku do 31 grudnia 2021 r. wobec Przedsiębiorcy nie może rozpocząć się likwidacja, upadłość lub restrukturyzacja.
  • Wyłącznie dla mikrofirm: Utrzymanie średniego zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do 2020 r.
  • Wyłącznie dla MŚP: Rozliczenie nadwyżki udzielonej subwencji finansowej w terminie po 31 października 2021 r. jednakże nie później niż do 31 stycznia 2022 r., przy czym nie ma możliwości rekompensaty Kosztów Stałych przekraczających otrzymane wsparcie.
  • Beneficjent wykazuje rzeczywiste Koszty Stałe na podstawie sprawozdań finansowych lub dokumentów księgowych za okres 1 listopad 2020 r. do 31 marca 2021 r.
  • Zakaz dokonywania jakichkolwiek płatności (w tym, w szczególności, odpraw, innych podobnego rodzaju świadczeń związanych z zakończeniem relacji prawnych pomiędzy Beneficjentem i pracownikiem, nagród, premii, udziału w zysku oraz innych świadczeń uznaniowo wypłacanych Pracownikowi przez Beneficjenta) na rzecz jakiejkolwiek osoby posiadającej status pracownika Beneficjenta z tytułu, lub w związku, z umową (w tym umową o pracę lub umową cywilnoprawną) łączącą taką osobę z Beneficjentem, której istnienie przesądza o jej statusie wspomnianym powyżej, poza wynagrodzeniem zasadniczym.
  • Zakaz transferu środków pochodzących z Programu, pod jakimkolwiek tytułem prawnym, na rzecz właścicieli lub podmiotów powiązanych z Beneficjentem.
  • Zakaz przedpłacania kredytów, leasingów oraz innych podobnych instrumentów.
  • Zakaz finansowania transakcji nabycia (przejęcia) w sposób bezpośredni lub pośredni, w części lub całości, innego podmiotu, lub dokonywania transakcji, których celem jest, pośrednio lub bezpośrednio, takie nabycie lub przejęcie (zakaz akwizycji).
     

Informacje dla Beneficjentów rządowego programu Tarcza Finansowa w zakresie tożsamości administratora, celów i sposobów przetwarzania danych osobowych, a także przysługujących Beneficjentom praw. Zobacz więcej.