Przejdź do treści
NOWOŚĆ

Rusza program Innovate Poland – 4 mld PLN na wsparcie dla firm! Sprawdź szczegóły.

Publikacje Data publikacji: 05 grudnia 2025

Potencjał produkcyjny startupów w zakresie​ pojazdów bezzałogowych​ w Polsce​ - raport PFR

Raport "Potencjał produkcyjny startupów w zakresie pojazdów bezzałogowych w Polsce", przygotowany przez zespół PFR, analizuje polskie, innowacyjne koncepcje dronów dual use (cywilno-wojskowych) oraz systemy ich zwalczania.

Głównym celem raportu było pokazanie przykładów ciekawych i nowatorskich koncepcji dronów dual use opracowywanych w Polsce. Celem zestawienia nie jest identyfikacja wszystkich istotnych producentów dronów ani określenie ich mocy produkcyjnych, ze względu na specyfikę i duże rozdrobnienie sektora.

Analizę oparto na ankietach i wywiadach z podmiotami wybranymi przez PFR (np. z programów takich jak IDA Bootcamp), skupiając się na rozwiązaniach produkowanych głównie z polskich komponentów.

Raport zawiera 26 innowacyjnych rozwiązań dronowych od 13 krajowych podmiotów. Analiza prezentuje szeroki przekrój systemów bezzałogowych, podzielonych na cztery kategorie: powietrzne, lądowe, wodne i wspierające. Charakterystyka poszczególnych rozwiązań znajduje się poniżej.

0
12
bezzałogowych statków powietrznych (UAV) ​
0
7
pojazdów lądowych (UGV)​
0
4
jednostki nawodne ​ i podwodne ​ (USV i ROV)​
0
3
systemy, łączące różne technologie w spójne rozwiązania​
info

Każde z ujętych rozwiązań zostało opisane w sposób umożliwiający ocenę jego potencjału użytkowego.

Opracowanie zawiera parametry techniczne, informacje dotyczące ceny, produkcji oraz warunków gwarancyjnych, a także dane na temat pochodzenia kluczowych komponentów i elementów konstrukcyjnych. W niektórych przypadkach pominięto wybrane informacje techniczne ze względu na wrażliwy charakter tych informacji.

Rozwiązania dronowe opisane w raporcie

Bezzałogowa jednostka pływająca USV 300

Bezzałogowa jednostka pływająca, o zwiększonej dzielności morskiej przygotowana do montażu urządzeń hydroakustycznych o większych gabarytach.

Podstawowa specyfikacja

Prędkość maksymalna5,0 w*
Prędkość pomiarowa3,5 w*
ZasilaniePakiety litowo-jonowe
Czas działaniaMin. 6 h
OprogramowanieOpen-source, kompatybilność z systemami pomiarowymi
NawigacjaKompatybilna z oprogramowaniem do sterowania dronami open-source

*)w - węzeł

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Jednostka pływająca mKurs

To niewielka jednostka pływająca o dużej dzielności morskiej, przygotowana do prowadzenia różnego rodzaju prac pomiarowych na wodzie, w szczególności batymetrycznych. Jej konstrukcja umożliwia montaż wielu urządzeń pomiarowych.

Podstawowa specyfikacja

Prędkość maksymalna5,0 w*
Prędkość pomiarowa3,5 w*
ZasilaniePakiety litowo-jonowe
Czas działaniaMin. 6 h
OprogramowanieOpen-source, kompatybilność z systemami pomiarowymi
NawigacjaKompatybilna z oprogramowaniem do sterowania dronami open-source
Zanurzenie0,3 m

*)w - węzeł

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dron podwodny Aquarius ROV

Dron podwodny, który rewolucjonizuje sposób monitorowania wód śródlądowych i morskich i podwodnej infrastruktury. Może dotrzeć do trudno dostępnych miejsc, posiada kamerę, oświetlenie oraz urządzenia umożliwiające analizę ekosystemu, infrastruktury, statków lub ochronę obiektów krytycznych.

Podstawowa specyfikacja

Waga13 kg
Maksymalna głębokość100 m
Czas działania3 h
Kontrola zdalnaZa pomocą kontrolera lub ekranu poprzez kompaktową stację bazową
OprogramowanieAutorskie, korzysta z bibliotek open-source
NawigacjaSystem GPS działający przy powierzchni, pod wodą system obliczający pozycję na podstawie danych z urządzenia

Pobierz raport i poznaj szczegóły

HydroDron

Jednostka nawodna (USV), zaprojektowana z myślą o operacjach hydrograficznych, monitoringu środowiskowym i działaniach specjalnych na akwenach morskich i śródlądowych (np. badania batymetryczne, sonarowe, pomiary LiDAR umożliwiające inspekcję obiektów nad powierzchnią wody).

Podstawowa specyfikacja

Waga~300 kg
PrędkośćMaksymalna - 14 w*; przelotowa – 6 w*; pomiarowa 3-4 w*
Zdalne sterowanieDo 40 km, transmisja danych pokładowych do 6 km
OprogramowanieHypack - do prac hydrograficznych i nawodnych Mission Planner - do misji autonomicznych
NawigacjaOparta o kontroler Pixhawk, kompatybilny z GPS/GLONASS i systemami GNSS

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Ultralekki dronoid zwiadowczy, wyposażony w kamerę FPV, zaprojektowany ​z myślą o błyskawicznym reagowaniu w terenie, wyposażony jest w moduł szybkiego mocowania akumulatora lub ładunku, co pozwala wydłużyć czas działania bez konieczności powrotu do bazy.

 

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowa2,9 kg
Czas lotuDo 15 min
Silniki śmigła4x bezszczotkowe 1450kV, śmigła 7"
RamaKompozyt, włokno węglowe / kevlar / polimer tworzyw sztucznych
Gotowość do działaniaW mniej niż 10 sekund
OprogramowanieAutorskie DRONET, bazuje na ArduPilot, zgodne z protokołem MAVLink
NawigacjaObsługuje UBLOX GPS, Gailieo i GLONASS

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dronoid operacyjny zaprojektowany z myślą o jednostkach ratowniczych działających w środowiskach o podwyższonym ryzyku – w tym dla potrzeb Wojskowej Straży Pożarnej, pracującej w rejonach baz wojskowych, składów amunicji i infrastruktury krytycznej.

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowa5,5 kg
Czas lotuDo 25 min
Silniki śmigła4x bezszczotkowe 360kV, śmigła 17”
RamaKompozyt, włókno węglowe / kevlar
Gotowość do działaniaW mniej niż 60 sekund
OprogramowanieAutorskie DRONET, bazuje na ArduPilot, zgodne z protokołem MAVLink
NawigacjaObsługuje UBLOX GPS, Gailieo i GLONASS

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dronoid zwiadowczy średniego zasięgu, zaprojektowany do prowadzenia misji obserwacyjnych i rozpoznawczych w terenie otwartym, zurbanizowanym i trudnych warunkach środowiskowych.

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowa11,5 kg
Czas lotuDo 55 min
Silniki śmigła4x bezszczotkowe 260kV, śmigła 26”
RamaKompozyt, włókno węglowe / kevlar
Gotowość do działaniaW mniej niż 3 minuty
OprogramowanieAutorskie DRONET, bazuje na ArduPilot, zgodne z protokołem MAVLink
NawigacjaObsługuje UBLOX GPS, Gailieo i GLONASS

Pobierz raport i poznaj szczegóły

dron Hermes II V8

Dronoid transportowy do zadań specjalnych, zaprojektowany do prowadzenia autonomicznych misji poza zasięgiem wzroku, nawet w przestrzeni zabudowanej, realizuje misje transportowe i specjalistyczne nawet w trudnych warunkach pogodowych i środowiskowych.

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowa20,5 kg
Czas lotuDo 50 min
Silniki śmigła8x bezszczotkowe 280kV, śmigła 24”
RamaKompozyt, włókno węglowe / kevlar
ŁadownośćDo 8 kg
OprogramowanieAutorskie DRONET, bazuje na ArduPilot, zgodne z protokołem MAVLink
NawigacjaObsługuje UBLOX GPS, Gailieo i GLONASS

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dronoid OWL VISION II V8

Dronoid do pracy w trybie autonomicznym, w trudnych warunkach atmosferycznych, sprawdza się w zastosowaniach przemysłowych, inspekcyjnych, transportowych i specjalistycznych. Sterowany zdalnie przez sieć LTE/5G.

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowa47 kg
Czas lotuDo 1 h 10 min
RamaKompozyt, włókno węglowe / kevlar / aluminium
Udźwig25 kg
OprogramowanieAutorskie DRONET, bazuje na ArduPilot, zgodne z protokołem MAVLink
NawigacjaObsługuje UBLOX GPS, Gailieo i GLONASS

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Bezzałogowy statek powietrzny do rozpoznania taktycznego

Bezzałogowy statek powietrzny przeznaczony do prowadzenia rozpoznania na poziomie taktycznym, może wykonywać misje bojowe w trudnych warunkach atmosferycznych lub ograniczonej widoczności, może działać w środowisku zakłóceń wojny elektronicznej.

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowa1,35 kg
Czas lotu1,5 - 2 h
Zasięg taktycznyDo 30 km
OprogramowanieAutorskie
NawigacjaWielowarstwowy system, GNSS, główne moduły satelitarne, algorytmy zwalczające fałszywe informacje

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dron Ogar 3

Obserwacyjny system bezzałogowego statku powietrznego klasy mikro używany do rozpoznania. Opcja wodowania umożliwia bezpieczne lądowanie jak i startowanie z powierzchni wody. Projekt zaprojektowany od podstaw i produkowany w Polsce.

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowa1,7 kg
Czas lotu38 min na jednej baterii
Zasięg taktycznyDo 8 km
Gotowość do lotuPoniżej 45 sekund
OdpornośćOdporny na spoofing, jamming, opady, temperaturę i wiatr

Pobierz raport i poznaj szczegóły

dron Wasper-1

Został zaprojektowany jako dron uderzeniowy, dostępny w trybach kamikadze i bombowym, istnieje możliwość wykorzystania w innych typach misji po wprowadzeniu modyfikacji sprzętowych. Działa w warunkach wojny elektronicznej i środowiskach pozbawionych GNSS.

Podstawowa specyfikacja

Waga2,3 kg
Czas lotu33 min
Prędkość70 km/h
Zasięg15 km
OprogramowanieAutorskie, współdziała z ogólnodostępnymi narzędziami
NawigacjaOparta na GNSS i jednostkach inercyjnych (IMU), wykorzystuje technikę VIO

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dron Haasta

Wielozadaniowy system BSP dalekiego zasięgu dedykowany do działań rozpoznawczych, dywersyjnych i bojowych, działa w grupie do ​7 platform z pełną komunikacją radiową, obsługiwanych z jednej naziemnej stacji kontroli (NSK).

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowaDo 150 kg
Czas lotuDo 10 h
Zakres prędkościOd 120 km/h do 280 km/h
ZasięgDo 2000 km (zasięg radiowy – 200 km)
PułapDo 6000 km
PayloadDo 50 kg
OprogramowanieAutorskie
NawigacjaProdukt Eurotech Sp. z o.o.

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dron Mroźny

Sześciowirnikowy dron zaprojektowany z myślą o mobilności i funkcjonalności, dzięki składanym ramionom w formie parasolki; urządzenie łatwe w transporcie i szybkie w przygotowaniu do lotu.

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowaDo 10 kg
Ładowność2 kg
Czas pracyDo 35 min
Dystans lotuDo 15 km
Maksymalna prędkość22 m/s
Odporność na wiatrDo 15 m/s
Zasięg transmisjiDo 20 km
NawigacjaOparta o odbiornik GNSS

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dron Świstak

Dron powietrzny z wbudowanymi pływakami umożliwiającymi bezpieczne lądowanie i startowanie z powierzchni wody, możliwy do wykorzystania np. w inspekcjach akwenów, monitorowaniu linii brzegowych czy operacjach ratunkowych.

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowa15 kg
Ładowność4 kg
Czas pracyDo 40 min
Dystans lotuDo 25 km
Maksymalna prędkość23 m/s
OprogramowanieBazuje na rynkowych rozwiązaniach, jest możliwość integracji z autorską aplikacją
NawigacjaOparta o odbiornik GNSS

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dron Wielki

BSP służący do realizacji misji transportowych, pomiarowych i ratunkowych, posiada funkcję podłączenia dowolnego urządzenia oraz możliwość integracji z pływakami, umożliwiającymi start i lądowanie z powierzchni wody.

Podstawowa specyfikacja

Maks. masa startowa25 kg
Ładowność8 kg
Czas pracyDo 40 min
Dystans lotuDo 15 km
Maksymalna prędkość20 m/s
OprogramowanieBazuje na autorskiej aplikacji do sterowania i zarządzania BSP
NawigacjaOparta o odbiornik GNSS

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Robot opracowany do rozpoznania miejsc niedostępnych dla człowieka, z systemem gąsienicowym, konstrukcja pozwala na transport w przedziałach desantowych pojazdów wojskowych oraz przenoszenie przez pojedynczego żołnierza.

Podstawowa specyfikacja

Masa20 kg
Czas pracyDo 5 h
Maks. zasięgDo 600 m
Maks. udźwig2 kg
Maks. prędkośćDo 5 km/h
OprogramowanieAutorskie, oparte na systemie GNU/Linux
NawigacjaModuły nawigacyjne kompatybilne z GPS, GLONASS, GALILEO, BeiDou

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dron Gryf

Umożliwia prowadzenie rozpoznania w bezpośredniej styczności wojsk, penetrację miejsc niedostępnych dla człowieka, przekazywanie danych z sensorów rozpoznawczych poprzez bezprzewodową transmisję danych audio i wideo do konsoli operatora oraz przemieszczanie się w różnym terenie.

Podstawowa specyfikacja

Masa47 kg
Czas pracyDo 2 h
Maks. zasięgDo 800 m
Maks. udźwig15 kg
Maks. prędkośćDo 5 km/h
OprogramowanieAutorskie, oparte na systemie GNU/Linux
NawigacjaModuły nawigacyjne kompatybilne z GPS, GLONASS, GALILEO, BeiDou

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dron Patrol

Robot gąsienicowy wykorzystywanym do detekcji i neutralizacji, umożliwia prowadzenie rozpoznania w bezpośredniej styczności wojsk, penetrację miejsc niedostępnych dla człowieka, przekazywanie danych z sensorów rozpoznawczych poprzez bezprzewodową transmisję danych audio i wideo do konsoli operatora oraz przemieszczanie się w różnym terenie,

Podstawowa specyfikacja

Masa95 kg
Czas pracyDo 5 h
Maks. zasięg800 m
Maks. udźwig30 kg
Maks. prędkośćDo 5 km/h
OprogramowanieAutorskie, oparte na systemie GNU/Linux
NawigacjaModuły nawigacyjne kompatybilne z GPS, GLONASS, GALILEO, BeiDou

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Dron IBIS

Pojazd kołowy do działań pirotechnicznych i rozpoznania, który umożliwia prowadzenie rozpoznania w bezpośredniej styczności wojsk, penetrację miejsc niedostępnych dla człowieka, przekazywanie danych z sensorów rozpoznawczych poprzez bezprzewodową transmisję danych audio i wideo do konsoli operatora oraz przemieszczanie się w różnym terenie.

Podstawowa specyfikacja

Masa320 kg
Czas pracyDo 5 h
Maks. zasięg8 m
Maks. udźwig70 kg
OprogramowanieAutorskie, oparte na systemie GNU/Linux
NawigacjaModuły nawigacyjne kompatybilne z GPS, GLONASS, GALILEO, BeiDou

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Bezzałogowy pojazd lądowy HUNTeR

Bezzałogowy pojazd lądowy, służący do obserwacji i patrolowania granic, terenów wojskowych lub miejskich i wsparcia ogniowego (w tym obiektów infrastruktury krytycznej), po doposażeniu w sensory może być źródłem danych dla polskich systemów BMS.

Podstawowa specyfikacja

Masa5500 kg
Czas pracyDo 7 dni / 300 km
Hybrydowe zasilanieNapęd elektryczny + akumulator trakcyjny + generator Diesla
Maks. udźwig1000 - 1500 kg
Niezawodna komunikacjaŚwiatłowód, bezpieczna sieć PIAP-mesh, łączność wojskowa i satelitarna
OprogramowanieAutorskie, oparte na systemie GNU/Linux
NawigacjaModuły nawigacyjne kompatybilne z GPS, GLONASS, GALILEO, BeiDou

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Pojazd elektryczny GNOM

Zdalnie sterowany pojazd elektryczny przystosowany do przewożenia głowic bojowych GX-1 DG, łączy funkcje zwiadowcze i bojowe, trudność wykrycia oraz możliwość szybkiej zmiany kamuflażu. Pojazd jest zdolny do rażenia celów znajdujących się na różnych terenach.

Podstawowa specyfikacja

Masa z głowicą7 kg
Maks. prędkośćDo 80 km/h
Zasięg sterowania500 m radio, 5 km światłowód
Łączność wizyjnaZa pomocą zamontowanej kamery
OprogramowanieAutorskie, oparte na gotowym rozwiązaniu
NawigacjaWłasna aplikacja wykorzystująca GPS

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Pojazd UNL/GOBLIN

Zaawansowany, zdalnie sterowany, bezzałogowy pojazd elektryczny. Ma różnorodne przeznaczenie: od działań rozpoznawczo-bojowych, transportu, dostarczaniu amunicji, towarzyszenia mniejszym oddziałom w trudnym terenie do zwalczania piechoty i celów lekko opancerzonych na dystansie do 800 m.

Podstawowa specyfikacja

Masa własna830 kg
Maks. prędkość30 km/h, w terenie 5 km/h
Ładowność300 kg
Pojemność baterii27 kWh
Czas pracy10 h
OprogramowanieAutorskie, oparte na systemie Android/Linux
NawigacjaWłasna aplikacja wykorzystująca GPS, możliwość integracji z aplikacją ATAK

Pobierz raport i poznaj szczegóły

System AquaCore

Wodoszczelny i wodoodporny sterownik, który pozwala budować drony nawodne i podwodne pracujące w ciężkich warunkach bez obudów wodoszczelnych dzięki czemu dużo łatwiej i szybciej się takie drony rozwija i zawsze pozostają modularne.

Podstawowa specyfikacja

Interfejsyi2c, PWM, GPIO, UART, USB, SPI, CAN
Wodoodporność 
OprogramowanieNie posiada własnego oprogramowania, moduł rozwojowy, do którego klient wgrywa własne oprogramowanie
NawigacjaAutorski moduł nawigacji

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Zintegrowany moduł pomiarowy Marine Technology Sp. z o.o.

Moduł optoelektroniczny jest przeznaczony do laserowego skanowania terenu pod BSP, umożliwiając skanowanie obszarów działań operacyjnych. Może być używany w pojazdach powietrznych, lądowych i wodnych.

Podstawowa specyfikacja

Waga3-4 kg
KonstrukcjaAluminium
Zasięg LiDARDo 100 m
Praca8 h
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy
OprogramowanieHypack do obsługi systemu LiDAR, QGrandControl do misji autonomicznych
NawigacjaDwuantenowy system RTK-GNSS z IMU, który jest kompatybilny z GPS/GLONASS/Galileoz

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Drone Buster

System przeciwdziałania zagrożeniom ze strony dronów przeznaczony do ochrony infrastruktury krytycznej i przestrzeni publicznej, oparty jest na platformie typu VTOL z przechyłem 90°, która łączy zalety drona wielowirnikowego (pionowy start i zawis) z efektywnością szybkiego lotu poziomego.

Podstawowa specyfikacja

Zasięg operacyjnyDo 5000 m
Czas reakcji<20 sekund
Typ neutralizacjiKolizja kinetyczna
OprogramowanieAutorskie, rozwijane w ramach własnych zasobów
NawigacjaAutorskie lub produkowane przez spółki powiązane, zlokalizowane w PL/UE. Prowadzenie odbywa się w oparciu o fuzję sensorów, bez zależności od nawigacji satelitarnej

Pobierz raport i poznaj szczegóły

Ogólne wnioski dotyczące sektora dronowego w Polsce

looks_one
Polskie startupy wytwarzające drony nie nadążają za szybką zmianą standardów ​ prowadzenia „wojny dronowej”​
looks_two
Drony FPV zdominowały pole walki, zmieniając charakter działań przyfrontowych
looks_3
Rozwój dronów powinien być wsparty ​przez budowę kompetencji w zakresie AI​
looks_4
Nawet najlepsze rozwiązania nie ​ przetrwają bez zamówień wojskowych​

Zastrzeżenia prawne

  1. PFR oświadcza, że niniejsze opracowanie zostało sporządzone w oparciu o informacje, dane ​ i deklaracje uzyskane od podmiotów trzecich, bez przeprowadzenia przez PFR dodatkowej weryfikacji ich zgodności ze stanem prawnym ani rzeczywistym. PFR nie ponosi odpowiedzialności za aktualność, kompletność ani rzetelność uzyskanych od podmiotów trzecich informacji, danych ​i deklaracji.​
  2. PFR oświadcza, że niniejsze opracowanie stanowi rezultat pracy intelektualnej jego autorów ​i zawiera ich niezależne opinie, analizy, interpretacje oraz wnioski. Raport ma charakter wyłącznie informacyjny i doradczy, nie stanowi on wiążącej rekomendacji, zapewnienia ani gwarancji osiągnięcia określonego rezultatu gospodarczego, ekonomicznego, prawnego lub faktycznego.​
  3. Ani PFR ani żaden z autorów opracowania nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki decyzji, działań lub zaniechań podjętych przez odbiorców opracowania lub inne osoby trzecie ​w oparciu o treść raportu, w tym za straty materialne, niematerialne, bezpośrednie lub pośrednie szkody wynikłe z błędnej interpretacji danych zawartych w raporcie bądź skutki działań operacyjnych, inwestycyjnych lub organizacyjnych, w tym realne lub potencjalne korzyści utracone w następstwie takich działań. Ani PFR ani żaden z autorów opracowania nie ponosi odpowiedzialności także za sposób wykorzystania opracowania oraz skutki jego użycia.​
  4. Niniejsze opracowanie odzwierciedla stan wiedzy (w tym ceny poszczególnych rozwiązań), danych i stanu faktycznego na dzień jego sporządzenia. PFR nie jest zobowiązany do aktualizacji treści raportu ani informowania o zmianach, które mogą wystąpić po dacie jego sporządzenia.​