Raport o gospodarce Niemiec - grudzień 2024 r.
Najważniejsze w tym wydaniu:
- Rok 2024 zakończy się spadkiem dynamiki PKB Niemiec w skali roku o -0,1% zgodnie z zimową prognozą Instytutu IFO.
- Instytut IFO wskazuje, że wśród niemieckich firm narasta skłonność do przenoszenia produkcji za granicę, a co za tym idzie niemieckie firmy inwestują poza granicami kraju.
- Odsezonowany dla niemieckiego przemysłu PMI spadł do 42,5 pkt z 43,0 pkt. Usługi odnotowały natomiast wzrost odsezonowanego PMI w grudniu do 51,0 pkt z 49,3 pkt miesiąc wcześniej. Wartości poniżej 50 pkt. wskaźnika PMI świadczą o pogorszeniu sytuacji natomiast powyżej tej wartości o poprawie. Wskaźnik oczekiwań IFO biznesowych uległ pogorszeniu i wynosi 84,4 pkt (spadek z 87,0 pkt miesiąc wcześniej).
- Do sytuacji narastającej niepewności gospodarczej w Niemczech dochodzi kryzys rządowy. Rząd Kanclerza Scholza otrzymał wotum nieufności. Następnie Prezydent Frank-Walter Steinmeier rozwiązał Bundestag. Termin wyborów przewidziany jest na luty 2025 r.
- W październiku 2024 r. saldo HZ było na poziomie, niższym niż typowy poziom dla tego miesiąca. Spadek salda HZ do 13,4 mld EUR na plusie z 18,9 mld EUR notowanego rok wcześniej (tj. -29,1% rdr). W roku 2023 r. saldo w wymianie zagranicznej usług Niemiec spadło do rekordowo niskiego poziomu.
- Wysoki wzrost upadłości przedsiębiorstw +20,6% rdr. Upadłości konsumenckie też wzrosły, ale wolniej 5,6% rdr.
- Przed kryzysem związanym z COVID-19 produkowano w Niemczech w skali 12 miesięcy ok. 4,6 mln samochodów. W pierwszej połowie 2022 r. Było to ok. 2,9 mln sztuk a obecnie produkuje się w Niemczech ok. 4,13 mln samochodów w skali 12 miesięcy. Jednakże we wskaźniku nowych zamówień w produkcji pojazdów samochodowych widać poprawę. W październiku wyniósł 99,8 pkt. (2021=100). Dla porównania na początku 2024 r. wskaźnik ten wynosił poniżej 80 pkt.
- We wrześniu 2024 r. przemysł niemiecki osiągnął poziom produkcji samochodów elektrycznych (bateryjnych BEV+ hybryd plug-in PHEV) na poziomie ok. 38% ogółu wyprodukowanych w tym czasie samochodów osobowych. Szacunkowa ilość samochodów elektrycznych (BEV+PHEV) wyprodukowanych w Niemczech w samym wrześniu wyniosła ok. 143 tys. sztuk.
- Branża motoryzacyjna w Niemczech rozpoczęła proces restrukturyzacji. Volkswagen jak i dostawca części samochodowych firma Bosch poinformowała o tym, iż planowane są znaczące ciecia w zatrudnieniu. W przypadku Volkswagena ogłoszono, iż nie będą na razie zamykane fabryki. Przedstawiciele branży produkującej samochody w Niemczech wskazują, iż branża traci dotychczasową przewagę konkurencyjną nad firmami pochodzącymi z innych krajów (Chiny, USA). Zagrożeniem jest ewentualna wojna handlowa z USA, ponieważ Stany Zjednoczone stanowią jeden z głównych rynków zbytu dla Niemiec.
- Poziom bezrobocia w Niemczech utrzymuje się od początku pandemii na niskim poziomie – po październiku 2024 3,3%.
Wskaźnik nastrojów gospodarczych w Niemczech jest jednym z najniższych w Europie
W raporcie znajduje się przegląd aktualnych danych oraz porównanie, jak na tle krajów UE wypadają Niemcy.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu.