Elektrociepłownia na biomasę - ekologiczne usprawnienie miejskiej sieci ciepłowniczej
Krótki opis rozwiązania
W czerwcu 2012 roku rozpoczął się największy w XXI wieku projekt inwestycyjny w Lęborku1. Opalana biomasą pozyskiwaną z odpadów lokalnego przemysłu drzewnego, elektrociepłownia ma za zadanie podniesienie jakości i ciągłości dostaw ciepłej wody oraz energii elektrycznej dla mieszkańców, przy jednoczesnym obniżeniu emisji szkodliwych pyłów, gazów i innych substancji odpowiedzialnych za tworzenie się smogu. Istotnym czynnikiem była także chęć zabezpieczenia się przed ubóstwem energetycznym i uwarunkowanymi politycznie wahaniami cen węgla.
Problem
- Emisja gazów cieplarnianych i pyłów przez starą ciepłownię, wykorzystującą węgiel2
- Produkcja odpadów przez przemysł drzewny i rolniczy (niewykorzystanie ich potencjału energetycznego)
- Rosnące ceny węgla3 oraz konieczność jego importu
- Stanowisko Unii Europejskiej w zakresie przechodzenia na energetykę odnawialną4
- Zagrożenie ubóstwem energetycznym w regionie
Szczegółowy opis rozwiązania
Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lęborku (MPEC Lębork) uruchomiło w czerwcu 2016 roku ekologiczną elektrociepłownię opalaną biomasą, pochodzącą z odpadów lokalnego przemysłu drzewiarskiego. Elektrociepłownia EC ORC korzysta z organicznego cyklu Rankine'a i pracuje w kogeneracji, dzięki czemu wytwarza energię ciepłowniczą i elektryczną. Projekt rozpoczęto w 2012 roku, zrealizowany został dzięki wsparciu Szwajcarii, w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (Swiss Contribution), która poniosła 85% kosztów inwestycji (9,89 mln CHF)5.
Głównym celem budowy EC ORC było zaopatrzenie mieszkańców miasta w ciepłą wodę użytkową, wygenerowaną w sposób ekologiczny i ekonomiczny. Dzięki powstaniu nowej elektrociepłowni, stara ciepłownia KR-1 mogła znacząco zmniejszyć spalanie węgla, ograniczając emisję dwutlenku siarki, tlenku węgla i pyłu, które negatywnie wpływały na zdrowie mieszkańców. Kolejnym bodźcem było zabezpieczenie się przed wahaniami cen węgla i przekierowanie środków, dotychczas wykorzystywanych na zakup węgla, na odmienne cele - m.in. na zakup biomasy od lokalnych dostawców, stymulując miejską gospodarkę. Poprzez projekt EC ORC władze Lęborka włączyły się do obecnej polityki dekarbonizacyjnej Unii Europejskiej, zapewniając przy tym niższe koszty dla mieszkańców - m.in. poprzez uniknięcie konieczności wykupu uprawnień do emisji CO2 (EUA)6.
EC ORC w Lęborku składa się z szeregu fragmentów: budynku samej elektrociepłowni, zadaszonej hali magazynującej biomasę o powierzchni 1000m2, instalacji rozładunku i składowania biomasy, placów składowych i rębaka do rozdrabniania biomasy7. Dzięki oszczędnościom projektowym udało się sfinalizować dodatkowe inwestycje, takie jak budowa zbiornika grawitacyjnego, budowa nowej drogi i wjazdu na teren elektrociepłowni, nowe samochody transportowe oraz podłączenie do sieci ciepłowniczej Powiatowego Centrum Edukacyjnego8.
Pełna moc produkcyjna EC ORC ma wynosić 5,68 MW mocy cieplnej i 1,4 MW mocy elektrycznej produkowanej w pełnym skojarzeniu. W okresie letnim jej zadaniem będzie pokrycie całości zapotrzebowania na ciepło, w wysokości ok. 4,5 MW, a także dostarczać ok. 1,25 MW mocy elektrycznej; natomiast w sezonie grzewczym ma pracować jako źródło zasilania9. Układ elektrociepłowni wykonanej w tej technologii oparty jest o palenisko opalane biomasą wraz z kotłem, w którym medium jest olej termiczny (300 / 250° C), przekazujący swoją energię blokowi ORC - turbozespołowi o zamkniętym obiegu, w którym pracuje olej silikonowy o specjalnych parametrach. System cechuje się 82% sprawnością w wytwarzaniu ciepła i prądu, spełniając definicję systemu wysokosprawnego w rozumieniu ustawy o kogeneracji10.
EC ORC jest samowystarczalna pod kątem zapotrzebowania na prąd z sieci, zaś nadwyżki energii elektrycznej sprzedaje do sieci dystrybucyjnej. Dzięki wprowadzeniu technologii spalania biomasy do lęborskiego miksu energetycznego (40% udziału w produkcji ciepła), liczba godzin pracy ciepłowni KR-1 i zużycie węgla spadły o ok. 18% w skali roku, obniżając koszty wytworzenia energii. Emisja z EC ORC wynosi ok. 450 kg CO2/MWh - dwukrotnie mniej niż w standardowej elektrowni węglowej, dając w 2016 roku łączne obniżenie emisji CO2 o blisko 25 tys. ton. W porównaniu do jednostek węglowych również emisja tlenku siarki została wielokrotnie zredukowana11.
Dodatkowym atutem EC ORC jest ilość biomasy powstającej w przemyśle drzewnym, zakładach stolarskich i plantacjach roślin energetycznych wokół Lęborka, której potencjał energetyczny oszacowano na 530 000 GJ/rok; podczas gdy zapotrzebowanie elektrociepłowni wynosi około 200 000 GJ/rok12. Dzięki temu lokalni przedsiębiorcy zyskali dodatkowego klienta, cechującego się stałym zapotrzebowaniem na ich usługi.
Oszczędności uzyskane dzięki budowie EC ORC władze MEPC Lębork szacują na 2,3 mln złotych13.
Dzięki temu, że wykorzystujemy biomasę, ceny energii będą niezależne od tego, co się dzieje na rynku węgla i kwestii stanowiska Unii Europejskiej w zakresie przechodzenia na energetykę odnawialną.
Lębork: Elektrociepłownia na biomasę - ekologiczne usprawnienie miejskiej sieci ciepłowniczej
Korzyści
- Mniejsze opłaty za energię elektryczną - zabezpieczenie przed ubóstwem energetycznym
- Rozwój ekologicznych źródeł energii („zielona energia” produkowana jest przez EC ORC w procesie kogeneracji ze spalania biomasy)
- Poprawa jakości środowiska (projekt zmniejszył emisję CO2 o około 25 tys. ton w pierwszym roku po uruchomieniu)
- Współpraca MPEC Lębork i lokalnych przedsiębiorców, szczególnie w sektorze MŚP (10 lokalnych dostawców biomasy)
- Zwiększenie ilości miejsc pracy (potencjał dla plantacji roślin energetycznych)
- Wykorzystanie miejscowych zasobów energetycznych do produkcji energii
- Stymulacja lokalnej gospodarki (dostęp do tańszej energii, wpływy ze sprzedaży nadwyżek do sieci dystrybucyjnej)
Rekomendacje
- Inwestycja w niskoemisyjne źródła energii
- Poszukiwanie inwestorów w ramach projektów międzynarodowych
- Produkcja i sprzedaż własnej energii ze źródeł niekonwencjonalnych
- Wykorzystanie lokalnych, ekologicznych zasobów energetycznych (należy zauważyć, że obniżenie emisji netto przy wykorzystaniu biomasy wystąpi tylko w przypadku posiadania wystarczających zasobów paliwa jako odpadu pochodzącego z lokalnego przemysłu14)
- Współpraca samorządów i lokalnych przedsiębiorców w zakresie produkcji i obrotu energią elektryczną
Przypisy:
- M. Hetmański, B. Kupiec, J.J. Zygmuntowski, Zielony Renesans: Samorządowy podręcznik transformacji energetycznej, rozdział 2.7 Zrównoważone ciepłownictwo i biomasa – Lębork, https://instrat.pl/wp-content/uploads/2019/09/Energia-Miast-Fundacja-Instrat-%E2%80%93-ZIELONY-RENESANS-%E2%80%93-Samorzadowy-podrecznik-transformacji-energetycznej-%E2%80%93-wrzesien-2019.pdf , Fundacja Instrat dla Stowarzyszenia Energia Miast, Warszawa 2019, s.59
- Mariusz Hejnar, Doświadczenia z eksploatacji elektrociepłowni opalanej biomasą w Lęborku, https://powermeetings.eu/konferencja/forum-technologii-w-energetyce-spalanie-biomasy/wp-content/uploads/sites/13/2017/04/07-MPEC-Lebork.pdf , s.54 (dostęp 25.12.2019)
- Węgiel dla polskiej energetyki w perspektywie 2050 roku - analizy scenariuszowe. Praca zbiorowa pod red. L. Gawik, http://www.giph.com.pl/giph/attachments/article/278/Wegiel_dla_polskiej_energetyki_2050_GIPH_MINPAN.pdf ; Wydawnictwo Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Katowice 2013, ISBN 978-83-904195-6-5, s.73,
- Ramy polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030, https://ec.europa.eu/clima/policies/strategies/2030_pl (dostęp 25.12.2019)
- Agata Motyl, Elektrociepłownia opalana biomasą - projekt miasta Lębork, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, s. 54, https://www.programszwajcarski.gov.pl/strony/o-programie/projekty-1/srodowisko-i-infrastruktura/biomasa-ogrzeje-lebork-budowa-elektrocieplowni-opalanej-biomasa/ (dostęp 25.12.2019)
- Robert Gębuś, Lębork. Elektrociepłownia opalana biomasą. Podsumowanie projektu, https://lebork.naszemiasto.pl/lebork-elektrocieplownia-opalana-biomasa-podsumowanie/ar/c3-3994092 (dostęp 25.12.2019)
- Elektrociepłownia w Lęborku, Inwestycje Energetyczne, Koło Naukowe Energetyków Politechniki Warszawskiej, http://inwestycjeenergetyczne.itc.pw.edu.pl/inwestycja/elektrocieplownia-w-leborku/#sekcja-finanse (dostęp 25.12.2019)
- M. Hetmański, B. Kupiec, J.J. Zygmuntowski, Zielony Renesans: Samorządowy podręcznik transformacji energetycznej, rozdział 2.7 Zrównoważone ciepłownictwo i biomasa – Lębork, s.3, https://instrat.pl/wp-content/uploads/2019/09/Energia-Miast-Fundacja-Instrat-%E2%80%93-ZIELONY-RENESANS-%E2%80%93-Samorzadowy-podrecznik-transformacji-energetycznej-%E2%80%93-wrzesien-2019.pdf , Fundacja Instrat dla Stowarzyszenia Energia Miast, Warszawa 2019, s.59-60
- Mariusz Hejnar, Doświadczenia z eksploatacji elektrociepłowni opalanej biomasą w Lęborku, https://powermeetings.eu/konferencja/forum-technologii-w-energetyce-spalanie-biomasy/wp-content/uploads/sites/13/2017/04/07-MPEC-Lebork.pdf , s.3 (dostęp 25.12.2019); Elektrociepłownia w Lęborku, http://inwestycjeenergetyczne.itc.pw.edu.pl/inwestycja/elektrocieplownia-w-leborku/#sekcja-finanse (dostęp 25.12.2019)
- Ibidem
- M. Hetmański, B. Kupiec, J.J. Zygmuntowski, Zielony Renesans: Samorządowy podręcznik transformacji energetycznej, rozdział 2.7 Zrównoważone ciepłownictwo i biomasa – Lębork, https://instrat.pl/wp-content/uploads/2019/09/Energia-Miast-Fundacja-Instrat-%E2%80%93-ZIELONY-RENESANS-%E2%80%93-Samorzadowy-podrecznik-transformacji-energetycznej-%E2%80%93-wrzesien-2019.pdf , Fundacja Instrat dla Stowarzyszenia Energia Miast, Warszawa 2019, s.60
- Mariusz Hejnar, Doświadczenia z eksploatacji elektrociepłowni opalanej biomasą w Lęborku, https://powermeetings.eu/konferencja/forum-technologii-w-energetyce-spalanie-biomasy/wp-content/uploads/sites/13/2017/04/07-MPEC-Lebork.pdf , s.12 (dostęp 25.12.2019)
- Robert Gębuś, Lębork. Elektrociepłownia opalana biomasą. Podsumowanie projektu, https://lebork.naszemiasto.pl/lebork-elektrocieplownia-opalana-biomasa-podsumowanie/ar/c3-3994092 (dostęp 25.12.2019)
- Duncan Brack, Woody Biomass for Power and Heat. Impacts on the Global Climate, Environment, Energy and Resources Department at Chatham House of The Royal Institute of International Affairs, London 2017, s.68