Miejska platforma streamingowa Play Kraków zapewnia dostęp do kultury
Opis rozwiązania:
PLAY KRAKÓW to pierwsza miejska platforma VOD w Polsce. Została stworzona na zlecenie miasta i zarządzana jest przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. Pomysł na własną platformę miejską powstał w 2020 roku, jako odpowiedź kulturalnego Krakowa na pandemię i związane z jej pierwszą fazą obostrzenia, kiedy wydarzenia nie mogły odbywać się w tradycyjnej formule.
Treści publikowane na platformie pochodzą zarówno od miejskich instytucji kultury, jak i od instytucji wojewódzkich, czy też organizacji pozarządowych. Swoje materiały publikują także szkoły średnie, szkoły tańca, uczelnie, różnego rodzaju domy kultury, muzea i wiele innych. Obecnie platforma ma już ponad stu zarejestrowanych twórców oraz 40 tys. użytkowników. Od niecałego miesiąca służy także jako kanał informacyjny na temat miejskiego wsparcia dla uchodźców z Ukrainy
Problem:
- Brak dostępu do wydarzeń kulturalnych w pierwszej fali pandemii.
- Poza nią, brak jednej platformy, która zawiera cyfrowe wersje wydarzeń kulturalnych w miejskiej przestrzeni.
- Popularne platformy należące do spółek technologicznych oparte na własnych algorytmach uniemożliwiały wprowadzenie bezpłatnych i płatnych treści rozpowszechnianych na tych samych warunkach, a równocześnie nie pozwalały na wsparcie publikacji materiałów o wysokiej wartości merytorycznej, ale nieco słabszej pod kątem realizacji nagrania, co jest częstym przypadkiem w mniejszych instytucjach.
Szczegółowy opis rozwiązania
Platforma PLAY KRAKÓW jest pierwszym miejskim serwisem VOD w Polsce. Powstała na zlecenie miasta Krakowa platforma wystartowała w 2020 roku. Zarządza nią Krakowskie Biuro Festiwalowe. Umożliwia udział w wydarzeniach kulturalnych online bezpłatnie (w większości wypadków) lub poprzez wykupienie dostępu do wybranej pozycji w serwisie.
Platforma ma na celu umożliwienie dostępu do kultury, edukacji i biznesu, szczególnie w okresie przedłużającej się pandemii, kiedy wciąż nie wszystkie wydarzenia mogą odbywać się w tradycyjnej formule. Powstała w trakcie pierwszej fali pandemii, aby umożliwić widzom dostęp do kultury, a instytucji kultury i podmiotom trzeciego sektora prezentację organizowanych przez nich wydarzeń w jednym miejscu.
Platforma zawiera zarówno transmisje z przedstawień teatralnych, koncertów czy festiwali, pozwala na dostęp do transmisji na żywo, ale znajdują się na niej także filmy, dokumenty, programy dla dzieci, czy nagrania z konferencji i wydarzeń – nie tylko kulturalnych, ale także na przykład biznesowych czy branżowych, a nawet spacery po mieście z przewodnikiem. Treści na platformie można udostępniać w ramach serii, pakietów lub pojedynczych materiałów, a o zasadach udostępniania wideo decyduje zawsze producent.
Dlaczego potrzebna była własna platforma? - Przede wszystkim dlatego, że pozwala gromadzić w jednym miejscu bogactwo krakowskiego dziedzictwa kulturalnego, prezentowanego według wspólnie wypracowanych zasad i na zasadach niekomercyjnych - mówi Magdalena Doksa-Tverberg, Dyrektorka Krakowskiego Biura Festiwalowego.
- Współpraca z istniejącymi platformami streamingowymi wymagała każdorazowo negocjacji warunków umieszczenia materiałów, nie dzieje się to nieodpłatnie a te wydarzenia, które są niszowe czy adresowane do koneserów nie mają racji bytu. Play Kraków daje możliwość prezentacji różnorodnych wydarzeń, które powstają w krakowskich instytucjach lub w kooperacji z nimi, pokazujemy działalność statutową ale na wysokim poziomie. Materiały są bardzo ciekawe i dla różnych grup odbiorców. Każdy znajdzie dla siebie wartości, których poszukuje - wyjaśnia.
Play Kraków współtworzą z KBF wszystkie instytucje kultury i artystyczne działające w mieście oraz organizacje trzeciego sektora, a także podmioty prywatne. Swoje materiały publikują także szkoły średnie, szkoły tańca, uczelnie, różnego rodzaju domy kultury, muzea i wiele innych – już ponad 100 twórców. Zarządzający nią chcą rozszerzyć działalność na cały region małopolski
Większość materiałów publikowanych na platformie jest udostępniana użytkownikom nieodpłatnie.
- To część wielkiej misji upowszechniania kultury oraz edukacji kulturalnej. Tę rolę w ostatnim czasie coraz częściej biorą na siebie właśnie instytucje kultury i dla nas – twórców PLAY KRAKÓW – jest to jeden z najważniejszych celów jej funkcjonowania. Jednocześnie wiemy, że platforma ma o wiele większy potencjał i nie zamykamy się na inwestycję w treści i obszary bardziej komercyjne. Obecnie trwają prace nad propozycją strategii rozwoju PLAY KRAKÓW oraz wyznaczeniu obszarów, w które powinniśmy się mocniej zaangażować. Na pewno chcemy rozwinąć i usystematyzować publikacje związane z teatrem, gdyż właśnie spektakle są treściami, które oglądają się najlepiej i wzbudzają największe zainteresowanie użytkowników - mówi Magdalena Doksa-Tverberg. Jak dodaje, Kraków był pionierem w tego typu rozwiązaniach, za nami podążyły inne miasta, np. Warszawa.
Miejski portal okazał się także doskonałym narzędziem w kryzysowej sytuacji - Na początku marca uruchomiony został kanał PLAY KRAKÓW NEWS. To miejska telewizja, której koproducentem są Miasto Kraków, spółka Kraków 5020 oraz KBF. Celem codziennych programów, nadawanych na żywo od godziny 18, jest uporządkowanie informacji o wszystkich działaniach prowadzonych dla społeczności ukraińskiej w Krakowie.
- Programy realizowane są w języku polskim i ukraińskim, a treści dostępne są bez zalogowania. Do tej pory gośćmi Piotra Jałochy w PLAY KRAKÓW NEWS byli m.in. Prezydent Rzeczpospolitej Andrzej Duda oraz Prezydent Krakowa, Profesor Jacek Majchrowski. Każdy odcinek prezentuje rozmowy z ekspertami i materiały reportażowe z miasta. Sukcesywnie, z każdym kolejnym odcinkiem, zwiększa się grono widzów - mówi Doksa-Tverberg.
Korzyści
- Poszerzenie oferty kulturalnej Krakowa i dotarcie do nowych użytkowników
- Wsparcie instytucji kultury w sytuacji pandemicznej
- Cyfryzacja i archiwizacja wydarzeń, które do tej pory były niedostępne dla widzów po ich zakończeniu
- Wyjątkowa w skali kraju platforma zawierająca szeroką ofertę kulturalną
- Własny portal pozwalający na szybkie publikowanie nowych treści video i nagrań na żywo.
Rekomendacje
- Zalecana jest cierpliwość do negocjacji warunków licencji – czy to z właścicielami praw majątkowych czy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
- Na początku działalności portalu (a w niektórych wypadkach do tej pory) publikacja nagrań wydarzeń w internecie bywała postrzegana w kategoriach ryzyka utraty publiczności uczęszczającej na wydarzenia, a nie szansy na dotarcie do o wiele większej i szerszej widowni
- Niezwykle ważne jest znalezienie odpowiedniego klucza do komunikacji z odbiorcą
- Twórców platformy zaskoczył niemal kompletny brak popytu na rejestracje koncertów muzyki klasycznej, które oglądają się zdecydowanie najsłabiej spośród wszystkich gatunków na platformie. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się za to spektakle teatralne, debaty, spotkania literackie i koncerty muzyki popularnej, zwłaszcza tzw. benefisy, czyli koncerty jubileuszowe.
- Zdecydowanie nie należy rezygnować z narzędzi pozwalających użytkownikom na interakcje w trakcie oglądania materiałów, przede wszystkim w kontekście wydarzeń na żywo.