Terminal T3 Baltic Hub: Zwiększamy potencjał Bałtyku
Baltic Hub w Gdańsku to największy głębokowodny terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim i jedyny w regionie, który obsługuje największe statki kontenerowe świata (ULCV o pojemności ponad 24 000 TEU). Port zapewnia bezpośrednie połączenia z portami Azji, stając się ważnym ogniwem globalnych łańcuchów dostaw.
Baltic Hub w czerwcu 2025 roku wszedł na nowy poziom rozwoju dzięki uruchomieniu nowoczesnego terminala kontenerowego T3. Ta strategiczna inwestycja zwiększa roczne zdolności przeładunkowe portu aż o 1,5 mln TEU, co umacnia pozycję Gdańska jako najważniejszego hubu logistycznego Europy Środkowo-Wschodniej.
Kluczowe dane dotyczące terminala T3
- Rozpoczęcie budowy: październik 2022,
- Wartość inwestycji 450 mln EUR,
- +36 ha dodatkowej powierzchni składowej,
- +717 m dodatkowej długości nabrzeża,
- +7 nowych dźwigów ship-to-shore (STS),
- +1,5 mln TEU wzrost zdolności przeładunkowej – łączna zdolność przeładunkowa po zakończeniu budowy sięgnie 4,5 mln TEU.
Terminal T3 to nowa przestrzeń operacyjna o powierzchni 36 hektarów i 717 metrach głębokowodnego nabrzeża. Dzięki tej inwestycji całkowita zdolność przeładunkowa portu wzrosła do 4,5 mln TEU rocznie, co czyni go jednym z najważniejszych punktów logistycznych w regionie.
Rozbudowa Baltic Hub o terminal T3 wzmacnia pozycję portu w Gdańsku jako transportowej bramy do Europy Środkowej – nie tylko dla Polski, ale także dla takich krajów jak Czechy, Słowacja czy Węgry. Port może również odegrać kluczową rolę w odbudowie Ukrainy, oferując jej bezpieczne i niezależne połączenie z rynkami globalnymi.
Rozwój gdańskiego portu kontenerowego zwiększa niezależność i bezpieczeństwo łańcuchów dostaw w Europie Środkowo-Wschodniej, co ma strategiczne znaczenie zarówno gospodarcze, jak i geopolityczne.
Inwestycja PFR i przyjęty model biznesowy
Baltic Hub (dawniej DCT Gdańsk) został kupiony w 2019 roku przez konsorcjum: Polski Fundusz Rozwoju SA (30% udziałów), globalny operator portowy PSA International (40%) oraz fundusz infrastrukturalny IFM Global Infrastructure Fund (30%).
Taka struktura właścicielska łączy polski kapitał publiczny z globalnym know-how, zapewniając rozwój portu zgodnie z interesem gospodarczym kraju.
Inwestycja w Baltic Hub wpisuje się w strategię PFR, której filarami są między innymi transformacja energetyczna, budowanie długoterminowej odporności i wspieranie konkurencyjności polskiej gospodarki.
Baltic Hub w liczbach
Wpływy do budżetu państwa w 2024 roku
Wpływ na rynek pracy
Rozwój sieci transportowych
Kluczowe dane o Baltic Hub na koniec 2024 r.
źródło zdjęć: Baltic Hub