Przejdź do treści
NOWOŚĆ

Rusza program Innovate Poland – 4 mld PLN na wsparcie dla firm! Sprawdź szczegóły.

Terminal T3 Baltic Hub: Zwiększamy potencjał Bałtyku

Branża
Logistyka
Lokalizacja
Port Gdańsk
Rodzaj finansowania
Inwestycja bezpośrednia
Branża
Logistyka
Lokalizacja
Port Gdańsk
Rodzaj finansowania
Inwestycja bezpośrednia

Baltic Hub w Gdańsku to największy głębokowodny terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim i jedyny w regionie, który obsługuje największe statki kontenerowe świata (ULCV o pojemności ponad 24 000 TEU). Port zapewnia bezpośrednie połączenia z portami Azji, stając się ważnym ogniwem globalnych łańcuchów dostaw.

Baltic Hub w czerwcu 2025 roku wszedł na nowy poziom rozwoju dzięki uruchomieniu nowoczesnego terminala kontenerowego T3. Ta strategiczna inwestycja zwiększa roczne zdolności przeładunkowe portu aż o 1,5 mln TEU, co umacnia pozycję Gdańska jako najważniejszego hubu logistycznego Europy Środkowo-Wschodniej.

Kluczowe dane dotyczące terminala T3

  • Rozpoczęcie budowy: październik 2022,
  • Wartość inwestycji 450 mln EUR,
  • +36 ha dodatkowej powierzchni składowej,
  • +717 m dodatkowej długości nabrzeża,
  • +7 nowych dźwigów ship-to-shore (STS),
  • +1,5 mln TEU wzrost zdolności przeładunkowej – łączna zdolność przeładunkowa po zakończeniu budowy sięgnie 4,5 mln TEU.

Terminal T3 to nowa przestrzeń operacyjna o powierzchni 36 hektarów i 717 metrach głębokowodnego nabrzeża. Dzięki tej inwestycji całkowita zdolność przeładunkowa portu wzrosła do 4,5 mln TEU rocznie, co czyni go jednym z najważniejszych punktów logistycznych w regionie.

Rozbudowa Baltic Hub o terminal T3 wzmacnia pozycję portu w Gdańsku jako transportowej bramy do Europy Środkowej – nie tylko dla Polski, ale także dla takich krajów jak Czechy, Słowacja czy Węgry. Port może również odegrać kluczową rolę w odbudowie Ukrainy, oferując jej bezpieczne i niezależne połączenie z rynkami globalnymi.

Rozwój gdańskiego portu kontenerowego zwiększa niezależność i bezpieczeństwo łańcuchów dostaw w Europie Środkowo-Wschodniej, co ma strategiczne znaczenie zarówno gospodarcze, jak i geopolityczne.

Czerwiec 2024

Wmurowanie kamienia węgielnego pod terminal T3

Październik 2024

Dostawa pierwszych czterech suwnic do T3

30 marca 2025

Pierwszy testowy statek obsłużony przy T3

6 czerwca 2025

Otwarcie terminala T3

Inwestycja PFR i przyjęty model biznesowy

Baltic Hub (dawniej DCT Gdańsk) został kupiony w 2019 roku przez konsorcjum: Polski Fundusz Rozwoju SA (30% udziałów), globalny operator portowy PSA International (40%) oraz fundusz infrastrukturalny IFM Global Infrastructure Fund (30%).

Taka struktura właścicielska łączy polski kapitał publiczny z globalnym know-how, zapewniając rozwój portu zgodnie z interesem gospodarczym kraju.

Inwestycja w Baltic Hub wpisuje się w strategię PFR, której filarami są między innymi transformacja energetyczna, budowanie długoterminowej odporności i wspieranie konkurencyjności polskiej gospodarki.

Dzięki terminalowi T3 Baltic Hub zwiększy swoje moce przeładunkowe do 4,5 mln TEU rocznie

Rozbudowany port jest kluczowym węzłem logistycznym na Bałtyku, co zwiększy znaczenie Polski w globalnych łańcuchach dostaw i umocni relacje handlowe z krajami Azji, Europy Północnej i Środkowo-Wschodniej.

Baltic Hub w liczbach

Wpływy do budżetu państwa w 2024 roku

0
42,2 mld
mld zł
VAT i VAT 2
0
2.3
mld zł
Cło
0
61
mln zł
Akcyza
0
100
mln zł
Podatek dochodowy
0
58
mln zł
Ubezpieczenia społeczne
0
14.3
mln zł
Podatki osobiste

Wpływ na rynek pracy

0
1400
osób zatrudnionych bezpośrednio przy inwestycji
0
36000
osób zatrudnionych w otoczeniu inwestycji

Rozwój sieci transportowych

0
900
współpracujących firm spedycyjnych
0
1600
współpracujących przewoźników drogowych
0
39
połączeń kolejowych

Kluczowe dane o Baltic Hub na koniec 2024 r.

 

 

  • Liczba obsłużonych kontenerów: 2,24 miliona TEU, to 2/3 wszystkich kontenerów trafiających z i do Polski – wzrost r/r o 9,3%,
  • 13. największy port kontenerowy w Europie,
  • Największy port kontenerowy na Morzu Bałtyckim – o 39% większy niż drugi co do wielkości St. Petersburg;
  • Dynamika wzrostu wielkości przeładunku w latach 2007-24 wyniosła: 2214%, najwięcej spośród 15 największych portów w Europie.

źródło zdjęć: Baltic Hub