Rusza nabór wniosków do konkursu „Internacjonalizacja MŚP”
PARP
5 maja 2022
Od 5 maja do 29 czerwca 2022 r. przyjmowane są wnioski do konkursu „Internacjonalizacja MŚP”, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 900 tys. zł. Konkurs jest finansowany z Programu Polska Wschodnia (POPW).
Konkurs dla małych i średnich przedsiębiorstw ma na celu sfinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług firm działających na obszarze pięciu województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Polskie firmy stale rozwijają swoje projekty, również za granicą. Chcemy jeszcze bardziej wzmocnić pozycję MŚP na rynkach międzynarodowych, dlatego poprzez konkursy, takie jak „Internacjonalizacja MŚP”, dajemy przedsiębiorcom możliwość przygotowania przedsiębiorstwa i jego oferty pod kątem eksportu oraz aktywnego poszukiwania partnerów biznesowych
– podkreśla Grzegorz Puda, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej.
W konkursie mogą wziąć udział mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa posiadające co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę) o potencjale do internacjonalizacji, na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym oraz prowadzące swoją działalność na terenie województw Polski wschodniej.
W ramach „Internacjonalizacji MŚP” środki mogą być przeznaczone przede wszystkim na usługi doradcze, związane z opracowaniem i przygotowaniem firmy do wdrożenia nowego modelu biznesowego oraz na udział w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. Wsparcie finansowe wynosi nawet do 85% wartości projektu.
W obecnym naborze zwiększyliśmy maksymalną kwotę dofinansowania, która wynosi 900 tys. zł – w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii lub 610 tys. zł – w przypadku wybrania wyłącznie rynków docelowych internacjonalizacji z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii. Zwiększyliśmy także kwoty na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zwróciliśmy również uwagę na aspekt cyberbezpieczeństwa i możliwość uzyskania dofinansowania na koszty z tym związane. Zmiany te wprowadziliśmy, odpowiadając na postulaty ze strony przedsiębiorców
– zaznacza Dariusz Budrowski, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Dodatkowo – nowością obecnej edycji jest odstąpienie od badania aspektu przychodowego działalności wnioskodawcy, w odniesieniu do sprzedaży ogółem oraz sprzedaży produktów zgłaszanych w projekcie do internacjonalizacji w ramach kryterium dotyczącego kwalifikowalności wnioskodawcy, jak również zmniejszenie liczby kryteriów oceny.
Z działania 1.2 POPW „Internacjonalizacja MŚP” skorzystała już firma BENDEX sp. z o.o. sp. k., która otrzymane dofinansowanie w kwocie ponad 98,5 tys. zł przeznaczyła na opracowanie modelu biznesowego internacjonalizacji przedsiębiorstwa.
Z kolei spółka Bester Sklejki, pozyskaną kwotę 28 tys. zł dotacji wykorzystała na zbudowanie rozpoznawalności marki na rynkach zagranicznych, w szczególności na rynku niemieckim i szwajcarskim. Firma na imprezach targowo-wystawienniczych dotyczących przemysłu meblarskiego, prezentowała ofertę mebli gotowych oraz ofertę akcesoriów dekoracyjnych, wystroju sal konferencyjnych, ścianek działowych i wygłuszających.
Natomiast firma TRYUMF sp. z o.o. pozyskała ponad 450 tys. zł na przygotowanie do wdrożenia modelu biznesowego, a w ramach projektu będą realizowane usługi doradcze m. in. w zakresie stworzenia koncepcji wizualnej firmy, projekt katalogu firmowego, projekt strony www, budowy kanałów dystrybucji oraz wyszukiwania i selekcji potencjalnych kontrahentów.
Bauer Fitness Sp. J. ponad 216 tys. zł przeznaczyła na internacjonalizację swojej oferty – ponad 500 produktów, wobec których zastosowano podział na dwie główne grupy, tj. maty podłogowe oraz maszyny i urządzenia siłowe oraz fitness. Firma planuje rozwój na rynku francuskim, czeskim i słowackim.
Ponad 386 tys. zł otrzymała firma Edbak Sp. z o. o. – producent profesjonalnych systemów mocowań do ekranów LED/LCD oraz projektorów – na projekt „Innowacyjne produkty przedsiębiorstwa z Polski Wschodniej na rynku Wielkiej Brytanii”. Dzięki dotacji ze środków unijnych stworzony został plan szczegółowej kampanii promocyjnej, który umożliwi spółce skuteczne wprowadzenie na rynek brytyjski wybranych flagowych produktów marki.