Przejdź do treści
WAŻNE

Trwa wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Sprawdź, co należy zrobić po otrzymaniu wezwania!

Kielce Zarządzanie miastem

Kielecki pomysł na walkę z silosowością urzędów

Typ innowacji Zarządzanie miastem
Lokalizacja Polska
Wielkość miasta Duże (powyżej 100 tys. mieszkańców)
Źródło finansowania Budżet Miasta

Krótki opis rozwiązania

Miejski System Informacji Przestrzennej (MSIP) w Kielcach został stworzony i jest konsekwentnie rozwijany w celu wsparcia działań na rzecz zintegrowanego zarządzania zrównoważonym rozwojem miasta1. Umożliwia kompleksową obsługę procesu inwestycyjnego głównie w postępowaniach planistycznych, budowlanych czy środowiskowych poprzez integrację wielu systemów informatycznych w celu optymalizacji zadań miasta (np. podatki lokalne, nieruchomości, mieszkalnictwo, wybory, gospodarka odpadami).

W pierwszym etapie MSIP wdrożono jako wsparcie procesu inwestycyjnego ukierunkowanego na obsługę inwestora, ale konsekwentne rozwijanie systemu sprawiło, że obecnie integruje prawie wszystkie dane zbierane przez miejskie jednostki w różnych obszarach funkcjonowania (m.in. wskaźniki jakości życia, plany przestrzenne, mapy 3D zabudowy miasta, wskaźniki stanu środowiska, ściągalność podatków).

Celem władz miasta jest budowa Zintegrowanego Systemu Wspomagania Zarządzania wraz z zapewnieniem świadczenia usług drogą elektroniczną i dostarczeniem dla jego realizacji odpowiedniej infrastruktury informacji przestrzennej. W trakcie wdrażania jest włączenie systemów wszystkich jednostek organizacyjnych miasta, udostępnienie w jego ramach danych przestrzennych służbom ratowniczym i Policji, kieleckim uczelniom oraz współpraca zmierzająca do wspólnego korzystania z dokładniejszych i pełniejszych oraz zawsze aktualnych danych przestrzennych2.

Problem

  • Silosowość poszczególnych wydziałów urzędu miasta w zakresie koordynacji działań dotyczących różnych dziedzin zarządzania miastem (np. wydawaniu pozwoleń na budowę)
  • Brak narzędzi do spójnego zarządzania miastem
  • Rozproszenie informacji, baz danych i map ukazujących poszczególne aspekty funkcjonowania miasta
  • Długi proces podejmowania decyzji
  • Nieskuteczna komunikacja decyzji urzędników mieszkańcom miasta

 

Miasto Kielce od 2009 r. prowadzi analizy warunków życia w mieście w odniesieniu do 87 jednostek analitycznych. Granicami wydzielonych jednostek są drogi, linie kolejowe i cieki wodne rozdzielające obszary o różnych cechach. Przy ich wyznaczaniu uwzględniono jednorodność w użytkowaniu i zagospodarowaniu terenu, typ, wiek i intensywność zabudowy, uwarunkowania historyczne, układ i charakter sieci komunikacyjnej (w oparciu o wytyczne dla Audytu Miejskiego określone przez Eurostat Komisję Europejską). Wskaźniki odniesione do jednostek analitycznych lepiej przedstawiają zróżnicowanie wewnętrzne miasta.7

Jadwiga Skrobacka, inicjatorka wprowadzenia systemu MSIP w Kielcach, ówcześnie pracownik miejskiego Wydziału Ochrony Środowiska
 
 

Szczegółowy opis rozwiązania

Od 2006 roku Kielce rozwijają Miejski System Informacji Przestrzennej3. Urzędnicy w swojej pracy wykorzystują dane 3D, zdjęcia ukośne oraz ortofotomapy, głównie w postępowaniach planistycznych, budowlanych czy środowiskowych związanych z procesem inwestycyjnym.

Miejski System Informacji Przestrzennej to wzajemnie współpracujące ze sobą aplikacje sieciowe: Internetowy Serwer Danych Przestrzennych (ISDP) i System Obsługi Wniosków Administracyjnych (SOWA). ISDP jest systemem informatycznym i bazą danych przestrzennych umożliwiającą gromadzenie, aktualizację i udostępnianie interaktywnych map oraz zestawień w środowisku przeglądarki www. Natomiast SOWA to system służącym do usprawniania procesu przepływu dokumentów oraz wymiany informacji. Posiada elementy obiegu dokumentów, ale dzięki powiązaniu spraw z geometrią obiektów (np. działek), pozwala na automatyczną wizualizację toczących się postępowań bezpośrednio na mapie4.

Wśród najważniejszych funkcjonalności systemu są obecnie:

  • wsparcie dla wydawania decyzji administracyjnych, w szczególności pozwoleń na budowę i decyzji o warunkach zabudowy;
  • uszczelnianie systemu podatkowego poprzez bieżący monitoring niezapłaconych podatków;
  • zarządzanie systemem odbioru odpadów komunalnych;
  • bieżące monitorowanie zużycia mediów w budynkach użyteczności publicznej;
  • wsparcie partycypacji społecznej (kielecki Budżet Obywatelski oraz narzędzie do zgłaszania problemów przez obywateli);
  • zarządzanie efektywnością miasta.

 

Od 2009 roku MSIP jest wciąż rozwijany i rozbudowywany o kolejne moduły i funkcje, a do systemu włączamy kolejne komórki UM i jednostki organizacyjne miasta.

Leszek Najgeburski, informatyk, który od początku istnienia MSIP jest administratorem jego podstawowych modułów mapowych (6)
 
 
Kielecki rynek

Kielce: Miejski System Informacji Przestrzennej. Kielecki pomysł na walkę z silosowością urzędów

 

Korzyści

  • Budowa spójnej bazy danych w formie przestrzennej
  • Stworzenie narzędzia pozwalającego sprawniej zarządzać miastem
  • Bardziej efektywna obsługa inwestorów i mieszkańców
  • Lepsza komunikacja wewnątrz urzędu i miejskich spółek
  • Możliwość tworzenia w krótkim czasie „mapy problemów” z uwzględnieniem rozmaitych uwarunkowań i kryteriów (np. mapy obszarów o niewystarczającej ilości przystanków MPK)
  • Zapewnienie dostępu do pełnej, aktualnej informacji o mieście
  • Wsparcie i monitoring procesu planowania przestrzennego

Zależało nam na tym, by Kielce, miasto o istotnych walorach przyrodniczych, były zarządzane – przy udziale mieszkańców – w sposób ukierunkowany na zrównoważony rozwój5

Jadwiga Skrobacka, inicjatorka wprowadzenia systemu MSIP w Kielcach, ówcześnie pracownik miejskiego Wydziału Ochrony Środowiska
 

Rekomendacje

  • Gotowość władz miasta do wdrażania systemów zintegrowanego zarządzania wspieranych nowoczesnymi narzędziami informatycznymi
  • Przeprowadzenie analizy potrzeb związanych z pozyskiwaniem danych przestrzennych w poszczególnych jednostkach urzędu
  • Stworzenie systemu agregującego dane, ale również umożlwiającego spójne podejmowanie decyzji przez poszczególne jednostki urzędu
  • Ciągłe prowadzenie szkoleń dla osób obsługujących nowe funkcjonalności systemu
  • Stworzenie systemu procedur zarządczych, nakładając na komórki organizacyjne miasta odpowiedzialności za nadzorowanie jakości i aktualności danych dotyczących wykonywanych przez nie działań
  • Stałe zwiększanie poziomu jakości świadczenia usług na rzecz mieszkańców

Poznaj podobne rozwiązania