Kompendium automotive - elektromobilność (sierpień 2024)
Andrzej Kochman
27 sierpnia 2024
Najważniejsze w tym wydaniu:
- Po 2023 r. Polska jest drugim największym eksporterem akumulatorów na świecie po Chinach w wartości wyrażonej w EUR. Jednakże dynamika roczna eksportu akumulatorów z Polski stała się w ostatnich miesiącach ujemna.
- Polska w 2024 r. wypracowała nadwyżkę w handlu zagranicznym samochodów jedynie z silnikiem elektrycznym (wzrost eksportu w EUR o 354,3% rdr). Eksportowane „elektryki” zawierają akumulatory jako integralną część a nie komponent, co po części wyjaśnia spadki w eksporcie z Polski samych akumulatorów (spadek eksportu w EUR o -25,5% rdr).
- Jednocześnie mimo, iż „hybrydy z zapłonem iskrowym” stanowią blisko ćwierć wartości wyeksportowanych samochodów (24,9%) to w handlu zagranicznym tym dobrem Polska generuje deficyt. Można to wyjaśnić strukturą rejestracji nowych samochodów w Polsce.
- Hybridelectric vehicles – HEV stanowią w Polsce największą, bo aż 46,5% grupę wśród ogółu zarejestrowanych samochodów w Polsce, przez co zapotrzebowanie na ten typ samochodów w kraju jest wysoki. Niedobory produktowe w tym zakresie sprowadzane są do Polski z zagranicy.
- W tym samym czasie samochody dysponujące jedynie silnikiem elektrycznym – HEV to zaledwie 3,2% ogółu rejestracji w Polsce, co dowodzi na niski popyt w Polsce na ten typ samochodu. W Niemczech samochody bateryjne stanowią 12,5% rejestracji natomiast w Norwegii aż 85,0%.