Polskie meblarstwo - analiza przewag konkurencyjnych
Andrzej Kochman
20 marca 2020
Pomiędzy 2008 a 2018 Polska z szóstego producenta mebli w UE z udziałem 6,8% urosła na trzeciego producenta mebli w UE z udziałem 10,9%. Największym rynkiem kupującym zagraniczne meble w UE są Niemcy oraz Francja. Następnie właściwie nie będąca już w Unii Wielka Brytania.
W ostatniej dekadzie Polska zwiększyła swój udział w eksporcie mebli do Niemiec i Francji. Na rynku niemieckim zwiększyliśmy nasz udział kosztem eksporterów z Włoch, Austrii i Danii. A na rynku francuskim zwiększyliśmy nasz udział kosztem eksporterów z Włoch, Hiszpanii i Belgii.
Na tle UE polską branżę meblową charakteryzuje niska sprzedaż na pracownika, ale wysoka marżowość.
Sukces osiągnięty w dużej mierze dzięki niskim kosztom pracy jest obecnie zagrożony poprzez nie tylko rosnące płace, ale również potężne nakłady inwestycyjne naszych konkurentów. Nie tylko chodzi o Włochy, które utraciły swój prymat w Europie jako eksporter na rzecz Polski, ale również niewielkie kraje takie jak Portugalia, które inwestują w poprawę wydajności produkcji.
Francja – kraj „konsument” mebli zaczął intensywnie inwestować w środki produkcji. W ostatnim czasie można zaobserwować przyrost liczby firm meblarskich przy jednocześnie stabilnym poziomie zatrudnienia.
Przewaga w marżowości polskich producentów względem konkurencji (w szczególności Włoch) maleje.