Raport biura analiz Transport

Rynek transportu w Polsce i na świecie

Michał Kolasa
ekspertyza-rynek-transportu

Najważniejsze w tym wydaniu:

  • Wraz z początkiem października wzrosło wyszukiwanie haseł bezpośrednie związanych z koronawirusem – covid objawy, covid gorączka, utrata węchu i utrata smaku. W połowie września hasło trzecia dawka osiągnęło roczne maksimum, od tego momentu wyszukiwanie tego hasła zmniejszyło się, ale nadal utrzymuje się na wysokim poziomie.
  • Globalny wskaźnik cen frachtu morskiego, po jednorazowym przekroczeniu granicy 11 tys. dolarów we wrześniu, w październiku wyhamował do około 10,3 tys. USD. W porównaniu do września ceny w październiku w ujęciu globalnym są o 7% niższe. Na wyhamowanie wzrostu cen wskazują również indeksy wyliczane dla rynku morskich przewozów kontenerowych z Chin.
  • Rosną za to ceny transportu lotniczego. Ceny na trasie Hong Kong – Ameryka Północna były we wrześniu br. o 85,2% wyższe niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku i o 12,7% większe niż w sierpniu br. Na linii Hong Kong – Europa wzrost wyniósł 64,3% rdr. i 20,3% mdm., a na linii Frankfurt – Ameryka Północna +24,9% rdr. i +6,9% mdm.
  • Ceny benzyny i oleju napędowego, zarówno w Polsce jak i całej UE, były we wrześniu na najwyższym poziomie od 2014 r. W porównaniu do września 2020 r. ceny benzyny w naszym kraju wzrosły o 28,7%, ceny oleju napędowego były o 27,4% wyższe. Dla całej UE wzrost wyniósł odpowiednio 21,5% rdr. (benzyna) i 25,7% rdr. (olej napędowy).

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu.

Michał Kolasa
Poprzedni artykuł
Kompendium Handlu Zagranicznego Polski - październik 2021
Przegląd gospodarek europejskich - październik 2021 r.
Następny

Zainteresują Cię również

Warunki RODO

Warunki RODO