BDI

Dlaczego powstało Badanie Dojrzałości Innowacyjnej i co z niego wyniknęło? Podsumowanie działań w 2021.

Paweł Huras
blog-innowacje

Cofnijmy się do początku pandemii, do momentu gdy przygotowywana była pierwsza Tarcza Antykryzysowa dla dużych firm. W Departamencie Rozwoju Innowacji toczyła się wtedy dyskusja, jak poza wsparciem finansowym można wesprzeć firmy od strony doradczej, tak aby wyszły one z fali pandemii wzmocnione zarówno kompetencyjnie jak i technologicznie oraz były przygotowane na nową postCovidową rzeczywistość.

W procesie burzy mózgów powstał pomysł na Badanie Dojrzałości Innowacyjnej. Pomysł dosyć niekonwencjonalny, zwłaszcza w sytuacji gdy przedsiębiorstwa znalazły się w trudnej sytuacji ekonomicznej, a pomysł rozwoju innowacji wydawał się nieadekwatny do zaistniałych problemów. W głowie rodziło się pytanie czy kryzys to dobry moment na zmiany?

Planując to działanie, zaufaliśmy, że każdy kryzys należy również postrzegać w kategorii szansy – szansy na zmianę. Teraz z perspektywy czasu widzimy, że to co normalnie organizacjom zajęłoby kilka lat np. w obszarze cyfryzacji, udało się im osiągnąć zaledwie w kilka miesięcy. Narzędzia do pracy zdalnej stały się standardem dla wielu organizacji. Nastąpiły zmiany w kulturze organizacyjnej firm, w sposobach myślenia, organizacji pracy czy nawykach pracowników.

Śledząc losy wybranych firm, które otrzymały wsparcie PFR takie jak CCC, Itaka czy Wittchen widzimy, że ten trudny moment był dla nich czasem refleksji i szukania rozwiązań, jak wyjść z kryzysu mocniejszym i uodpornić firmę na przyszłe wyzwania. Firmy te wdrożyły nowe usługi lub produkty, dodatkowo niejednokrotnie zmieniając założenia strategiczne wobec swojej działalności.

Dostrzegając tę zależność, poprzez BDI i działania uzupełniające, chcemy dostarczyć wiedzę oraz narzędzia przydatne dla firm w procesie zmian. BDI jest więc dla nas pierwszym krokiem, aby dokonać diagnozy obszarów, które warto by firma rozwijała, a następnie w oparciu o wyniki wyszukać i doradzać adekwatne instrumenty wsparcia. Na przestrzeni tego roku, zachęcaliśmy firmy do spotkań podsumowujących badanie gdzie weryfikowaliśmy postawiona diagnozę oraz wspólnie zastanawialiśmy się nad dalszą ścieżką rozwoju.

W odpowiedzi na potrzeby firm pojawiające się w badaniu i podczas rozmów z kadrą zarządzającą przygotowaliśmy kurs „Przedsiębiorstwo Gotowe na Przyszłość” gdzie poruszamy takie tematy jak rozwój innowacji wewnątrz organizacji, współpraca ze startupami, Lean Management i Filozofia Kaizen, praca z danymi, (re)branding na rynki zagraniczne, wykorzystanie możliwości chmury obliczeniowej czy zielona transformacja. Kurs skierowany jest do osób, które odpowiedzialne są za budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa i adaptowanie go do pojawiających się trendów. Cały kurs jest dostępny na platformie e-learningowej PFR (kursy.pfr.pl).

Równolegle informowaliśmy firmy o możliwościach wsparcia, przeprowadzając 4 edycje InfoWeek’a czyli tygodnia spotkań z ekspertami z Grupy PFR prezentującymi produkty finansowo-doradcze oferowane przez poszczególne agencje.

W przyszłości chcielibyśmy się skupić na rozwoju indywidualnych usług doradczo – szkoleniowych i stać się przewodnikiem dla firm w procesie transformacji cyfrowej, energetycznej i rozwoju innowacji.  To nasze wyzwanie na 2022 rok, a w międzyczasie zapraszamy do zapoznania się z infografiką podsumowującą nasze działania w 2021 roku.

Powracając do pytania czy kryzys to dobry moment na zmiany? Wydaje się, że tak, przy czym efekty działań podętych przez firmy pokaże kolejny pomiar wykonany w 2022 roku. W tym czasie chcemy zachęcić firmy do kontaktu z nami. Chętnie doradzimy jak budować innowacyjną i zwinną organizację.

Paweł Huras
Poprzedni artykuł
Złotowłosa odeszła. Zapnijcie pasy! Co nas czeka w 2022 r.? Jakie będą kluczowe trendy? Co będzie największym wyzwaniem?
Problemy pandemiczne nie zabiły energii i witalności polskiej gospodarki, że rodzimi przedsiębiorcy wciąż są gotowi, by się rozwijać. Naszym zadaniem jest dalej sukcesywnie wspierać ten rozwój.
Następny

Zainteresują Cię również

Warunki RODO

Warunki RODO