Miasto, w którym co 20 minut powstaje start-up

Sophia Renteria
Miasto, w którym co 20 minut powstaje start-up

W Berlinie jedno na osiem nowych miejsc pracy jest tworzone przez rozwijające się tam  start-upy. Według raportu Startup Genome Global Startup Ecosystem Report 2019 stolica Niemiec plasuje się na 10. miejscu w rankingu światowych ekosystemów start-upowych i jest trzeci w Europie po Londynie oraz Paryżu. Co przyciąga do niemieckiej stolicy innowatorów z całego świata i jak z tego mądrze skorzystać? Czemu zabieramy uczestników drugiej edycji Szkoły Pionierów PFR na tygodniowe warsztaty właśnie do Berlina?  Jest biedny, ale sexy

w ten sposób 15 lat temu ówczesny burmistrz Berlina postanowił zareklamować miasto i przyciągnąć do niego kreatywne i przedsiębiorcze osoby, aby nadać mu nowego charakteru. Bliskość ludzi sztuki i biznesu, zaowocowała transformacją wizerunku niemieckiej stolicy, która nieustannie się rozwija i zmienia. Kiedyś znana głównie z bogatego życia nocnego, obecnie zdobywa również światowe nagłówki ze względu na swoją społeczność start-upową.

Cytując statystyki publikowane na stronie https://startup-map.berlin w Berlinie działa ponad 2800 sturtupów. Według Startup Genome wiodącymi podsektorami w berlińskim ekosystemie są FinTech (374 przedsiębiorstwa , w tym słynny N26 wraz z licznymi akceleratorami i laboratoriami) oraz AI, Big Data i Analityka. Jedną z charakterystyk tego środowiska jest również duża różnorodność, stąd warto zwrócić uwagę na rozwijający się podsektor Blockchain oraz IoT a nawet eHealth. Berlin jest domem dla takich przedsiębiorstw jak Zalando, SoundCloud, ResearchGate czy Ada Health. Ponadto niemiecka stolica jest domem dla 63 akceleratorów (np. Hubraum, Techstars Berlin czy Axel Springer Plug&Play) oraz 943 inwestorów (np. Earlybird, Point Nine, Project A czy Holtzbrinck Ventures).

Kluczem do sukcesu Berlina jest zdolność do przyciągania i zatrzymywania utalentowanych, zmotywowanych ludzi

Według raportu Boston Consulting Group Decoding Digital Talent 2019 stolica Niemiec jest trzecim najbardziej atrakcyjnym kierunkiem na świecie dla młodych ludzi. Przyciąga ona głównie osoby w wieku 18-30 lat, a ponad połowa z nich pochodzi z zagranicy. O popularności Berlina decydują między innymi czynniki społeczne i kulturowe. Względnie niskie koszty życia w porównaniu do konkurencyjnych stolic Europejskich – Londynu czy Paryża przy jednoczesnym umiędzynarodowieniu tego miasta, swobodna atmosfera oraz bujne życie towarzyskie są niewątpliwymi atutami dla młodych kreatywnych ludzi z całej Europy. Nie bez znaczenia pozostaje również czynnik geograficzny – Berlin jest położony na styku Europy Wschodniej i Zachodniej a burzliwa historia pozwoliła mu doświadczyć obu perspektyw.

Dzięki tym czynnikom stolica Niemiec nabrała charakteru otwartości i zbudowała silne zaplecze utalentowanych i zmotywowanych ludzi. Młodzi przedsiębiorcy cenili i cenią sobie nieformalną atmosferę tego miasta oraz podejście sprzyjające próbom i popełnianiu błędów, które jednocześnie zostało sprzężone z ambicjami i determinacją młodych biznesmenów. Jak powiedział Udo Schloemer, założyciel i CEO Factory Berlin: Berlin ma jeden z najbardziej zintegrowanych i różnorodnych ekosystemów start-upowych na świecie. Aby odnieść sukces, nie potrzebujesz paszportu niemieckiego czy dyplomu Ivy League: berlińska scena start-upowa jest otwarta dla biznesu i wita założycieli oraz talenty z każdego miejsca.

Obecnie dochodzą do głosu również czynniki biznesowe – założyciele start-upów chwalą sobie między innymi dostęp do wysokokwalifikowanych i względnie niedrogich pracowników zwłaszcza w sektorze IT (w tym z sąsiadujących krajów). Ponadto powszechne użycie angielskiego oraz względna łatwość w zakładaniu start-upów zachęcają do przekuwania swoich pomysłów w realne działanie. Równie istotnym czynnikiem jest tętniąca życiem społeczność start-upowa. Nietrudno znaleźć miejsce do pracy pośród wielu przestrzeni coworkingowych, zaś liczne wydarzenia, nieformalne grupy na mediach społecznościowych czy akceleratory fundują potężną dozę inspiracji oraz networkingu i pozwalają sprawnie wniknąć w świat berlińskich start-upów. Poniżej znajdziecie małą listę, która będzie mogła Wam w tym pomóc. 

 

Start-up Hubs

  1. Factory Berlin - międzynarodowa społeczność innowatorów z różnych branż, którzy wspierają się nawzajem, inspirują i tworzą nowatorskie projekty. Miejsce wydarzeń dla lokalnego ekosystemu pozwalających dzielić się wiedzą, doświadczeniami i pomysłami.
  2. Impact Hub Berlin - globalna społeczność przedsiębiorców, inwestorów, freelancerów, konsultantów, trenerów, twórców, techników, artystów itd. Tworzą oni laboratorium innowacji, inkubator przedsiębiorczości i ośrodek dla przedsiębiorstw społecznych. Oferują ekosystem zasobów, inspiracji i możliwości współpracy, aby zwiększyć swój wpływ. Impact Hub oferuje doradztwo w kontekście wdrażania innowacji, zarówno dla małych zespołów, jak i dużych firm. Ponadto Impact Hub Berlin jest miejscem i organizatorem wydarzeń dotyczących technologii, społeczeństwa i biznesu.
  3. Silicon Allee - założone jako środowisko przedsiębiorców, aktualnie wspiera społeczność międzynarodowych start-upów z centralnego klastra technologicznego w Berlinie; są organizatorem i miejscem wydarzeniem, które łączą społeczność technologiczną; prowadzą kampus dla start-upów i entuzjastów technologii.
  4. Spielfeld Digital Hub - platforma dla rozwoju innowacji korporacyjnych; w specjalnie zaprojektowanej przestrzeni twórcy, eksperci i korporacje mogą wspólnie tworzyć nowe produkty cyfrowe, usługi lub modele biznesowe. Oferują infrastrukturę, sieć, wiedzę oraz społeczność, aby pomóc przedsiębiorstwom w transformacji. Ponadto organizują i goszczą wydarzenia związane z tematyką innowacji, biznesu i społeczeństwa.
  5. Spektrum - miejsce wydarzeń i wystaw wokół sztuki, technologii i społeczeństwa.

 

Inkubatory

  1. Rocket Internet - VC i inkubator przedsiębiorczości. Podąża za strategią fabryki start-upów i buduje firmy w oparciu o sprawdzone modele internetowe. Najbardziej udane przypadki to HelloFresh, Jumia, GMG.
  2. Hitfox Group - kompleksowa platforma dla przedsiębiorców. Składa się z trzech części: FinLeap (Fintech), HeartBeat Labs (HealthTech) i innej platformy specjalizującej się w AdTech i Big Data (ad2Games, AppLift, ZeoTap).
  3. Rheingau Founders - profesjonalni współzałożyciele z naciskiem na biznes cyfrowy. Zapewnia wsparcie na bardzo wczesnym etapie, wykorzystując doświadczenie różnych sukcesów start-upowych i dostosowując je do nowych projektów.
  4. TeamEurope – inkubator dla start-upów na wczesnym etapie rozwoju.

 

Przestrzenie coworkingowe

  1. Betahaus - jedna z najbardziej znanych przestrzeni coworkingowych w mieście. Tętniąca życiem społeczność ponad 500 członków cieszy się doskonałym środowiskiem coworkingowym, ponad 1000 imprez społecznościowych rocznie oraz kawiarnią w stylu wiedeńskim. Dodatkowo oferują Betapitch (ich rodzime wydarzenie międzynarodowe), Hardware.co, akcelerator IoT, wspierany przez nich i betahausX, program łączący start-upy i inwestorów.
  2. Mindspace – ten globalny dostawca powierzchni coworkingowych otworzył swój berliński oddział w dzielnicy Mitte w 2016 roku, oferując prywatne biura i otwarte przestrzenie robocze dla przedsiębiorców i start-upów. Zapewnia doskonałą atmosferę współpracy wspieraną przez wspaniałą kadrę, w połączeniu z wysokiej jakości wydarzeniami, najnowocześniejszą infrastrukturą, stylowymi wnętrzami, w pełni wyposażonymi kuchniami itp. 
  3. Ahoy Berlin - ta przestrzeń coworkingowa w Mitte przekształciła stary budynek przemysłowy w centrum innowacji o powierzchni 4500 metrów kwadratowych. Rozciąga się na kilka pięter, w tym prywatne /otwarte biurka, sale konferencyjne i kawiarnię. Dzięki unikalnym białym i drewnianym ścianom, dużym oknom i meblom dekoracyjnym Ahoy Berlin zapewnia przytulną, inspirującą atmosferę do pracy i współpracy w połączeniu ze wspaniałymi wydarzeniami społecznościowymi.

 

Grupy społecznościowe

  1. Startup Digest Berlin events calendar – szeroki wachlarz wydarzeń: konferencje, wykłady, szkolenia, spotkania itp.
  2. Meetup – (istnieje również aplikacja) przestrzeń ogłaszania wydarzeń i spotkań.
  3. Berlin Startup Events (zamknięta grupa na facebooku) – grupa skupiona na wydarzeniach start-upowych w Berlinie złożona z ponad 13 000 członków.
  4. Berlin Startups (zamknięta grupa na facebooku) – grupa ponad 20 000 członków, która stanowi pole do wymiany doświadczeń biznesowych i networkingu.

 

Wydarzenia

  1. Disrupt Berlin - ta coroczna konferencja jest jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń start-upowych. Uczestnicy mogą spotkać się z wszelkiego rodzaju przedsiębiorcami, znaleźć inwestorów i zostać zaprezentować się w międzynarodowym środowisku. „Startup pitch battlefield” jest organizowane podczas konferencji. 
  2. Lean Startup Summit - ta konferencja jest prezentacją pomysłów Erica Riesa. Wydarzenie oferuje warsztaty, sesje monitorujące, studia przypadków, debaty przy okrągłym stole, sieci, matchmaking itp.
  3. Noah Conference - coroczne wydarzenie, podczas którego dyrektorzy generalni, inwestorzy i kierownictwo dyskutują o najnowszych trendach w dziedzinie cyfrowej. Mają miejsce również kolacje partnerskie, matchmaking, wystawy i warsztaty.
  4. Tech Open Air - coroczny festiwal technologii, który łączy technologię, muzykę, sztukę i naukę.
  5. Startup Camp - największa konferencja start-upów na wczesnym etapie rozwoju w Berlinie. Obejmuje przemówienia, mentoring know-how i praktyczne porady od ekspertów, bitwy na pitche itp.

Jeśli jeszcze nie jesteście przekonani do wizyty w Berlinie, zapraszam do obejrzenia pitchu Berlina w wykonaniu Christopha Sollicha  😉

Sophia Renteria
Poprzedni artykuł
Efektywna współpraca korporacji ze startupami – Startup Collaboration Readiness
Dwa kroki za CVC
Następny

Zainteresują Cię również

Warunki RODO

Warunki RODO